Hej!
Har idag panel från golv till tak men vill gärna ha bröstpanel i rummet istället. Min plan är att sätta 6mm renoveringsgips på övre delen av väggen och behålla panelen nedtill. Blir det helkonstig att sätta en bröstlist upp och ned då övre delen av väggen bygger utåt?
 
Rickarderiksson Rickarderiksson skrev:
Hej!
Har idag panel från golv till tak men vill gärna ha bröstpanel i rummet istället. Min plan är att sätta 6mm renoveringsgips på övre delen av väggen och behålla panelen nedtill. Blir det helkonstig att sätta en bröstlist upp och ned då övre delen av väggen bygger utåt?
Ja, det låter som det skulle se jättekonstigt ut.

Då skulle jag hellre ta bort panelen på övre delen och sätta dit vanlig 13mm gips så att vägg och panel kommer i samma höjd. Sedan en lämplig list som täcker skarven.

Alternativt, om ork finnes, ta bort all panel, montera gips och sedan återanvända panelen som bröstpanel.
 
Redigerat:
Rickarderiksson Rickarderiksson skrev:
Hej!
Har idag panel från golv till tak men vill gärna ha bröstpanel i rummet istället. Min plan är att sätta 6mm renoveringsgips på övre delen av väggen och behålla panelen nedtill. Blir det helkonstig att sätta en bröstlist upp och ned då övre delen av väggen bygger utåt?
Det skulle faktiskt kunna se helt ok, om du väljer en kraftigare list. Allt beror på vilket utryck du är efter.

Vill du ha nättare list är det nog bättre att ta bort övre delen av panelen, borde gå hyfsat enkelt att ta längderna med cirkelsåg, hörnen knepigare såklart men tillfälle att få användning av multiverktyg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.