Hej,

jag tänkte kolla vilka material man oftast använder sig av vid bröstning/speglar. I dagsläget har jag illgröna väggar med kraftig väv på masonitskivor. Detta i både matrum och vardagsrum. 2,7m takhöjd. Hus 1926.

Tanken är att sätta överlisten till speglarna i ungefärlig höjd som fönsterbrädor (dessa varierar i höjd). Svärfar som hjälper till i bygget föreslår att vi inte sätter någon skiva utan fäster lister/speglar direkt på en spacklad och målad yta. Går det att få till det vettigt på det sättet? Vi kommer inte köra med panel då det finns en hel del av den varan i huset i övrigt.

Andra tankar vi bör beakta? Vi ämnar inte göra något exakt som huset varit då vi inte har några bilder hur det såg ut innan 1970 när det totalrenoverades. Vi försöker få till ett äldre stil på renoveringen och har iaf i matrummet en tapet med mönster från 1920tal. Inget krav i totalen dock. Vardagsrummet har en brun kakelugn. Tyvärr är de andra 3 kakelugnarna borta från huset. Vi får skapa ett nytt hus helt enkelt men mindre 70-tal.
 
Bröstningspanel med speglar brukar bestå av en ihoptappad ram med spår för speglarna. Speglar av hoplimmade bräder som är insatta i spåren så att ramen är ihopbyggd runtom dem. Alltihop fastspikat direkt på timret.

Fast på 1920-talet var det snarare pärlspont eller målad masonit som gällde när man satte in bröstningspanel.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Vägg direkt mot utkant fönsterfoder. Inte tokfint. :)

Vägg möter fönsterfoder med synlig glipa och ojämn kant, ojämn tapetkant vid golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med grönt tapet nära vit fönsterkarm och en synlig tejpbit på tapeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog höja bröstningen till att möta foder. Fodren bör också salas ut ett lämpligt stycke om ni inte tar bort nuvarande ytskikt. Är tydligt att ytskikt lagts på, mot foder vilket jag tycker är mindre tjusigt.
Blev nyss klar med motsvarande hemmavid. Satte mdf med skarvar under tänkta indelningar, därefter planhyvlade plank som ”utanpåverk”. Inte enligt heimagas beskrivning precis men det funkar. Kontraprofilfräste planken vilket ni eventuellt inte har verktyg för, funkar isf såklart med plank och sedan en stilig list runtom varje indelning.
Edit; lycka till!
 
  • Vägg med dekorativ tapet ovanför vit bröstning med två fält och en list längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit bröstning med fodrade paneler och dekorativa lister nära ett fönster med tapetserad vägg och hängande planta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Goonergirl och 2 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Skulle nog höja bröstningen till att möta foder. Fodren bör också salas ut ett lämpligt stycke om ni inte tar bort nuvarande ytskikt. Är tydligt att ytskikt lagts på, mot foder vilket jag tycker är mindre tjusigt.
Blev nyss klar med motsvarande hemmavid. Satte mdf med skarvar under tänkta indelningar, därefter planhyvlade plank som ”utanpåverk”. Inte enligt heimagas beskrivning precis men det funkar. Kontraprofilfräste planken vilket ni eventuellt inte har verktyg för, funkar isf såklart med plank och sedan en stilig list runtom varje indelning.
Edit; lycka till!
Ser att detta är ett äldre inlägg men om du inte har ngt emot att jag frågar så undrar jag hur du fäste mdf skivorna på väggen. Lim & spik eller skruv?
Vill göra i vårt sovrum men gubben är inte så händig så det blir jag som får göra det därav mkt research innan.
Tack på förhand ;)
 
Nästan säker jag skruvade, under plankorna. Men vilket som går fint.
 
  • Gilla
Goonergirl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.