Vi jobbar vidare med ett "nytt" litet rum i vårt 200-åriga hus (har delat av ett stort rum till två mindre). Det mesta är färdigt och väggarna är klädda med lumppapp, som nu ska målas med äggoljetempera.

Till frågan: Vi har tänkt ha en färg nertill och en annan upptill på väggarna, men nu undrar jag över det här med bröstlisten däremellan. De jag har sett förut har varit ganska påkostade, med fina profiler i både överkant och underkant. Jag undrar dock om det inte finns några enklare varianter? Vi har i övrigt mycket enkla snickerier, ex. golvsocklar och taklister som bara har en enklel, avfasad kant på i övrigt släta lister, så det känns lite märkligt med alltför avancerade bröstlister mitt i alltihop.

Måla fusklister vore förstås ett alternativ, men det känns lite onödigt pirrigt att på frihand börja måla linjer på de nymålade väggarna, tänk om det inte blir bra...
 
I vårat hus som en gång i tiden var påkostat är det faktiskt målad bröstlist i några rum! Grått-svart-rött är nog inte ovanligt, beror på det lokala modet.
 
Hej!
Mitt hus är inte 200 år (kanske ca 110) men har lite lister mm som är återanvända från äldre hus. Jag våndades en del vid uppsättningen av bröstlist då jag hittat en bit list i ett förråd. Den var som en riktig "badkarskant" och kändes äldre än huset. Vi gjorde så att vi lät hyvla upp en enkel variant som vi hade i rummet (en pardörr hade denna enkla, men i våra ögon vackra, list som täcklist mellan de båda bladen). Bifogar genomskärning och riktig bild på resultatet.
Det är somsagt svårt att hålla sig till enhetlig stil ute på vischan där tidsepoker på listverk blandas (då föredrar jag att välja enkelheten som ärlig lösning om jag inte kan reproducera. Med ärlig menar jag här att en inom området kunnig bör kunna avgöra var som är tillagt utan att det för den delen förstör helhetsintrycket).
 
  • Vägg.jpg
  • Vägg2.jpg
Vi har också en mycket enkel profil på de bröstlister som är kvar och dom är mellan 180-290 år gamla. Den påminner mycket om Anders list.
 
Det är förstås jättesvårt att säga vad som är historiskt "rätt" i just ditt hus. Men jag tror du i princip kan göra en enklare list med ex hålkärl, fas, karnis eller kvartsstav antingen både uppe och nere eller bara i överkant, allt efter vad du själv tycker passar. Ofta hade man nog två olika profoler i över och nederkant. Eller om du kan knacka på i ett snarlikt hus i din hemtrakt och fråga om du får se deras bröstlist... Men var försiktig i hur du uttrycker det sista... :)
 
Redigerat:
Hi, hi, ja det kanske kan sluta med elände...

Ska ge lite mer fakta: Rummet i fråga fick golv inlagt någongång under tidigt 1800-tal, men inreddes inte i övrigt. Ända in på 1970-talet var det öppet i nock och användes som kallförråd, tills dåvarande ägare byggde på ett innertak och isolerade upp mot vinden.

Kontentan är att det inte finns några originallister i rummet alls, varken tak-, golv- dörr- eller fönsterfoder/lister. Som taklister och golvlister kommer vi att kopiera de mycket enkla lister som finns i ett annat rum, som är helt släta med bara en enkel fasad kant på ena sidan (vi hyvlar av ena kanten på släthyvlade brädor). Så att gå på med kvartsstav eller liknande i bröstlisten känns ju lite konstigt då. Men kanske enkelt avfasade kanter både överst och underst kanske vore något, det är sant.
 
Var lugn, har 4 olika golvlister i hallen, det funkar. 3 olika dörrfoder...
3 golv och 2 foder om man räknar bort mina "replikerade" kopior.
 
Jag tycker att Gysinges handhyvlade och snordyra är väldigt vacker och inspirerande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.