Hejsan,

Jag har en LK minishunt (möjligen M60) som har brölat ett par gånger när pannshunten har hakat upp sig och shuntat ut 70-gradigt vatten. Idag när jag laborerade med shunten började den att tuta redan vid 50 grader. Vad är det som låter egentligen? När jag drar ner temperaturbegränsaren helt på den så tystnar det men då har jag väl strypt flödet helt antar jag?

Vad annars? Någon ytterligare ventil som står och slår i den?

Mvh
 
R
Skit i maxtermostaten eller sliten , en sådan kan vibbrera med strypkäglan , typiskt att det tystnar
vid lägre fart på vattnet
 
R rävlyan skrev:
Skit i maxtermostaten eller sliten , en sådan kan vibbrera med strypkäglan , typiskt att det tystnar
vid lägre fart på vattnet
Hur menar du? Plocka bort den? :thinking:
 
R
Nja att plocka bort den lite överkurs kanske , men om det är en maxtermostat som det sitter
ett smalt rör från den så går det kanske få till det
Lägg upp en bild på det med allt så går det bättre att förklara
 
R rävlyan skrev:
Nja att plocka bort den lite överkurs kanske , men om det är en maxtermostat som det sitter
ett smalt rör från den så går det kanske få till det
Lägg upp en bild på det med allt så går det bättre att förklara
Här är en bild från manualen. På nummer 3 har jag bara ett vred, ingen termostat. Nr 6 är temperaturbegränsaren som får det att tystna om jag skruvar in den helt.

Illustration av värmesystem med numrerade delar, inklusive vred vid nummer 3 och temperaturbegränsare vid 6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Under den vita Nr 3 så sitter det en liten pinne , den ska gå lätt att trycka på och fjädra tillbaka
utåt själv , ini kopplet kan det vara skit som gör att det skorrar , full fart på pumpen och tryck
upprepat på pinnen , du märker om det i något läge skorrar , fortsätt att motionera så kanske det
släpper
Kolla även om det kan vara lite luft i systemet Nr 9 är en avluftare

Edit enbart vred , ett vit som ser ut som den på bild
Var lite snabb under vredet sitter det säkert en blank sexkantsmutter lossa den och det är
samma funktion jag beskrev ovan
 
  • Schematisk bild av en värmesystemskomponent med numrerade delar och markering vid del 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Under den vita Nr 3 så sitter det en liten pinne , den ska gå lätt att trycka på och fjädra tillbaka
utåt själv , ini kopplet kan det vara skit som gör att det skorrar , full fart på pumpen och tryck
upprepat på pinnen , du märker om det i något läge skorrar , fortsätt att motionera så kanske det
släpper
Kolla även om det kan vara lite luft i systemet Nr 9 är en avluftare

Edit enbart vred , ett vit som ser ut som den på bild
Var lite snabb under vredet sitter det säkert en blank sexkantsmutter lossa den och det är
samma funktion jag beskrev ovan
Perfekt, då har jag lite att jobba med. Nu är det fasadmålning som gäller så jag får återkomma. Tack så länge!
 
Jag hade en minishunt i mitt förra hus. Den lät illa när det var luft i systemet (fick lufta själva minishunten alltså). Hände ett par gånger och alltid på natten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.