Hejsan

Vill bara dela med mig av mitt STORA problem just nu, har ett läckande garagetak som gjort att jag blivit tvungen att riva allt invändigt som innertak, isolering och en del väggar. Så nu sitter jag i ett naket garage med verktygen packade i väskor och lådor och hinkar på golvet !

Förra ägaren har byggt om taket pga att han hade läckage, och vilket SKITARBETE han har gjort, ganska platt tak och han har använt begagnad huspanel som läkt, som har knäckts av snömassorna på vintern och gjort så att det har börjat läcka in vatten i skruvhålen. Läkten var så murken att jag kunde vrida av den för hand på vissa ställen.

Har idag beställt ny plåt, läkt 2*4", diffspärr, skruv, butyl tätningsband och gavelbeslag för leverans på fredag morgon, och allt gick som smort, inga bekymmer förutom att det är helt omöjligt att få tag på en plåtslagare för att täcka skarven mellan hus/garage med valsad plåt !

ALLA är upptagna och skakar på huvuderna, har inte tid, oj oj oj, nä det finns ingen möjlighet, ja du får återkomma om ett par veckor osv

Snart måste jag väl öppna den "svarta börsen under bordet vid sidan om" på vid gavel.

Suck suck suck.

Kan inte börja med taket innan jag har spikat med en plåtis, vill inte lägga 75 m2 plåt och sedan ha en syndaflod mellan huset och garaget i väntan på honom.

Så det får fortsätta droppa......
 
Pressenningar är inte att tänka på eller...?
 
Byggmarknaden är förjävlig idag. Dom kan bara välja och vraka bland jobben. Har man ett litet jobb som ska göras får man betala skjortan för att få de gjort.
 
Så där var det för mig i somras, men jag letade upp en som bodde några km härifrån (ute på landet), och ringde hem till honom och beklagade mig, trots att jag aldrig sett karln. Han hade till och med semester, men kom dagen efter.
Men det är klart, bor man i en storstad så kan det vara svårt att anspela på att man bor i närheten.. blir ju inte lika personligt. ;)
 
nu har det blivit så att jag vägrar svara på nummer jag inte känner igen efter 4 på kvällen... kan det bero på vissa som inte kan förstå att man är ledig på kvällar och helger....
 
Sån lyx hade du inte haft råd med om det hade varit ett överskott på plåtslagare i landet.. Min plåtslagare tyckte inte det var det minsta konstigt, och tyckte det var en självklarhet att ställa upp så bygget kunde fortsätta. Och givetvis köper jag minsta plåtdetalj från honom, istället från byggvaruhusen efter detta. :) Han svänger även förbi och lämnar alla bitar man beställt och tar sig tid för att småprata och ge råd och beskrivningar hur man ska gå tillväga, utan kostnad. Så visst finns det vettiga hantverkare än i denna dag. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.