Hej,

Jag har en bergvärmepump CTC GSi12 som jag ska göra rent brinefiltret på. Jag har tagit bort frigolitlådan, stängt av ventilen till filtret och skruvat av locket MEN får inte loss filtret. Först har jag försökt få loss det med fingret och sedan försiktigt försökt peta loss det med en skruvmejsel och en syl utan att lyckas.

Vad jag kan se finns ingen låsring som håller kvar filtret (se bild).
Bild av ett öppnat brinefilter på en bergvärmepump utan synlig låsring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har något bra tips?
 
Filtret ser rent ut, så det kanske inte behövs några fler åtgärder?
 
Haha! Ja det kan du nog ha rätt i! Efter allt joxande så fick jag ut lite skräp med fingret och som du säger, det såg det ganska rent ut. Tack!

Det var första steget i felsökningen på Larmet: Lågt brine flöde.

Förutom att kontrollera att det finns vätska i expansionskärlet vad mer kan man göra för att felsöka detta larm? Går det att kolla att brinepumpen fungerar som den ska? Går det att lufta brine själv? (Jag har inte hört några ljud från värmepumpen så det kanske inte är luft i brinesystemet.)
 
Troligen brinepumpen.
Brinefiltret tätnar sällan
Nu vet jag inte vad det är för någon brinepump i din VP
Men vanligen sitter en stor ”propp” mitt på pumpen med ett spår i. Skruva loss den, stoppa i en skruvmejsel och kön om endera pumpen snurrar, eller vrid så den lossnar. Sedan behöver du troligen få en ny brinepump installerad.
 
Tack för svar!
Det visade sig vara luft i brine-systemet. Nu är den utpumpat och en koppling åtskruvad. Brinefiltret fick den lite mer händige servicekillen bort med fingret (suck!).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.