Hej letade lite och kunde inte hitta något ämne där vi briketteldare fins med.
Det skulle vara roligt att få lite tips på ekonomisk och miljövänlig eldning.
Själv betalar jag 1.5 kg men vet inte hur mycket bättre brännvärde det är i pellets.
 
Brännvärdet brukar vara den samma. Dvs energiinnehållet brukar vara den samma som pellets..

Priset brukar väll också vara den samma? möjligen lite lägre.. betlar du 1,5kg så är det ett mycket bra pris.. Brukar ligga annars runt 2.2 kg..

Jag har eldat i min insatts och är mycket nöjd med hur det fungerar. Ganska rent är det också att handhava. Inte så mycket skräp. Dock får man vara lite försiktig tar ett tag innan man lär sig hur man eldar..
 
Matar du i för hand då eller har du skruv?
 
Till insattsen i öppna spisen = Brikett eldning så matar jag för hand. 6-8st räcker för en hel kväll o värme hela natten..

Till min pelletspanna kör jag dock skruv.

Går det verkligen att skruva in briketter..? in i en panna alltså..?
 
Jodå allt är bara större :)
Men det funkar på samma sätt, när temperaturen sjunker så matar skruven fram lägger i briketter en brännar platta går i gång och hettar upp briketterna där efter sätter fläkten i gång och ger syre åt glöden sen när när elden visar sig för det som jag tror är ett optiskt öga så matar skruven på en ny laddning, sen matar skruven i med jämna mellanrum och blir det för mycket i brännaren så ser i inte ögat elden och väntar med att mata i.
sen när pannan är uppe i temperatur så briner det sista ur brännaren och skruven gör ett sista drag för att inte någon glöd ska ligga i matarskuvens början.
Systemet är i inte lika säkert som pellets och brännaren är inte lika tät men funkar hyfsat bra ........Försöker lägga in en bild här :)
 
  • Mikaels panna.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.