Som rubriken antyder så har jag problem med en motor. Det är en toppventilare från briggs på 5 hästar, gissningsvis ca 10 år gammal. Till en början var den helt oanvändbar och dog vid minsta belastning. Den dog även helt av sig själv så fort den blev varm, nöp dock inte, den gick fortfarande runt lika lätt som när den var kall, men vägrade såklart att starta.

Efter en mindre genomgång och renovering där ventilerna slipades in och justerades, toppackning, olja, stift och filter byttes så går den perfekt i nästan alla stunder. Förutom att den fortfarande vägrar starta när den är varm! Det spelar ingen roll om man får "stopp" eller om man stänger av den med brytare, är den varm så totalvägrar den, NÄSTAN! Drar man igång den inom 5 sekunder efter att den stannat så funkar den, väntar man 10 så vägrar den. Detta gör mig riktigt förbryllad och jag vet inte alls var jag ska leta vidare.

När toppen var av så kontrollerade jag cylindern, den var fin, inga repor. Även förgasaren gjordes ren.

Är det någon som har nån ide om var jag ska leta vidare?
 
Skulle kunna vara glappkontakt vid spolen, orsakat av värmeutvidgning.
Du kan börja med och kontrollera avståndet mellan svänghjul och spole, samt om det är mycket rost på svänghjulet, slipa isf rent och justera spolen så den går fritt, men inte mycket mer. Sen skulle jag kontrollerat kondensatorn och brytaren, så även dom är i bra skick, och inte slitna.


www.briggsparts.se/ för reservdelar tex, eller lokala handlarn

//erik
 
Tack för tipsen, men det är en såpass ny maskin att den är brytarlös. Glömde skriva att jag bytt tändsystemet också, fick det testat hos en verkstad och dom konstaterade att det var kasst. Detta gjorde dock ingen skilnad. avståndet justerade jag med en bit plastfilm, så det är så tight det går redan.
 
Jag hade ett liknande problem. Maskinen gick att köra tills den blev varm. Sen stannade den. De visade sig vara tändstiftet. Min motor var en Honda 135-nånting. Fenomenet visade sig när maskinen var ca ett år gammal.
 
Okej, det skulle ju kunn vara stiftet, dock är detta nyligen bytat till det som är specificerat för motorn. Men du kanske menar att jag borde prova att gå upp i värmetal?
 
Nej, mitt stift var defekt. Jag monterade ett nytt likadant och det har fungerat i några år. Det var ett känt fel på just denna motorn. Jag hittade tipset på ett amerikanskt forum.
 
Jaha, okej. Det är ju förhållandevis billigt att testa och skulle det visa sig att det inte hjälper så har man ju ett reservstift, förr eller senare måste man ju alltid byta :)
 
Kan vara ånglås i knasaren dvs bensinen förångas och ny kommer inte in. Detta händer också på gamla volvo med b20/b18 motorer och senare modeller har en ventil som förhindrar detta.

Lösningen vet jag dock inte men man kan ju testa med startgas (vilket iofs alltid bör vara en av momenten i felsökning).
 
Ett ganska vanligt fel är att dödmansgreppsvajern måste spännas.
 
Har nästan samma på min. Startar alltid på första rycket men skulle man stänga av den varm så har jag ett helvete att få igång den igen. Stänger numera aldrig av den fast jag kör med samlar. Har ett snöre på dödmansgreppet och tömmer sen samlaren när den står igång istället. Funkar änsåläng men det e kasnke dax att byta stift . Den är 3 år gammal
 
Jag har funderat på ånglås efter att ha läst om det. Jag har dock ingen aning om hur man felsöker det, eller hur man fixar bort orsaken. Men ska testa med startgas nästa gång den strejkar!

Dödmansgrepp har den inget, men har provat att rycka ur dödarkabeln utan framgång :(

Jag satsar på att aldrig få stopp på den jag med, men man kan ju inte komma ifrån att det händer ibland på en jordfräs.
 
Det här låter exakt som mitt problem:

Köpte en av Julas billiga (typ 1500:) kinesiska klippare för 3 år sedan. Hade precis skaffat sommarställe och behövde något snabbt ochh billigt. Om den bara skulle hålla ett år vore det ingen katastrof.

Till andra säsongen behövde jag några reservdelar då jag hade våldfört mig lite på kåpan och luftrenarlocket. Ringde Jula och det var inga problem att beställa. Supportkillen frågar mig vad jag tycker om klipparen i övrigt och jag säger att den är helt ok, speciellt med tanke på priset. Nämner dock att den är svårstartad när den är varm. Får då till svar att det sitter en bimetallfjäder i (närheten av) förgasaren som styr kallstartsfunktionen. När motorn är varm och maskinen står still utvidgas denna och minskar luftflödet till förgasaren. Problemet uppstår även för mig bara om jag väntar ett tag med att starta. Startar jag direkt efter avstängning funkar det alltid. Luftcirkulationen när motorn är igång är tillräcklig för att hålla fjädern i schack.

PS. Klipparen funkar än, på väg mot fjärde säsongen.
 
  • Gilla
Warbergson
  • Laddar…
Kul att en så pass billig maskin fungerar så bra :)

Som jag tolkar det så styr bimetallfjädern någon form av choke-spjäll, är det rätt?
 
dengroth skrev:
Det här låter exakt som mitt problem:

Köpte en av Julas billiga (typ 1500:) kinesiska klippare för 3 år sedan. Hade precis skaffat sommarställe och behövde något snabbt ochh billigt. Om den bara skulle hålla ett år vore det ingen katastrof.

Till andra säsongen behövde jag några reservdelar då jag hade våldfört mig lite på kåpan och luftrenarlocket. Ringde Jula och det var inga problem att beställa. Supportkillen frågar mig vad jag tycker om klipparen i övrigt och jag säger att den är helt ok, speciellt med tanke på priset. Nämner dock att den är svårstartad när den är varm. Får då till svar att det sitter en bimetallfjäder i (närheten av) förgasaren som styr kallstartsfunktionen. När motorn är varm och maskinen står still utvidgas denna och minskar luftflödet till förgasaren. Problemet uppstår även för mig bara om jag väntar ett tag med att starta. Startar jag direkt efter avstängning funkar det alltid. Luftcirkulationen när motorn är igång är tillräcklig för att hålla fjädern i schack.

PS. Klipparen funkar än, på väg mot fjärde säsongen.
Dags att liva upp den här gamla tråden :) nu när gräsklippnings-säsongen har rivstartat.

Jag har en Partner-klippare med B&S-motor, som är omöjlig att starta när den är varm.
Man måste ta en halvtimmes paus först. OK för mig, men det är hustrun som klipper (y)

Någon motorkunnig som vet om man kan fixa det här problemet?
Själv mixtrar jag helst inte med motorer, under mottot "If it ain't broken, don't fix it".
 
Är det någon kompression i motorn, det ska ta emot när man drar i snöret.

Haft flera B&S där ventilspelet bli noll och då blir den svårstartad tom kall.
Min åklippares ventilskaft fick sig en avkortning i fjol och det verka som att bensinen räcker längre och den startade på andra rycket i dagens säsongspremiär.

Inte så svårt att göra.

protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.