Hej!

Jag har en gräsklippare, cirka 10 år.
På senaste har det dykt upp ett problem jag inte kommer förbi.

När jag startar snurrar motorn nästan ett varv men stannar i samma läge. Tar jag i för hand kommer jag förbi det. Skruvar jag ur tändstiftet snurrar allt som det ska och snurrar jag långsamt går det lättare, så det känns som något med kompressionen.

Jag har bytt olja några gånger. Tidigare har jag haft problem med att bensin rinner igenom när den står och hamnar i motorn och man måste byta olja, så var det inte den här gången.

Jag skulle gissa att det verkar vara något med ventilen men eftersom den i många fall ha fungerat efter att haft ett liknande problem som då lösts genom att tömma oljan, ut med tändstiftet och snurra för hand/startmotor några varv så har det löst sig så känns det mindre troligt.

Jag har ett nytt batteri som jag körde på senast den funkade, typ en vecka sen. Ett 12v 80a från biltema men nu orkar det inte dra runt.

Vad är det jag bommat när jag felsöker?

Alla tips mottages varmt! 👍🏻
 
Är en 4-taktare med 2 ventiler in soppa ut avgaser, öppnar dom inte som dom ska vid rätt tillfälle så blir det stopp på rotationen. Du får öppna plåtlocket som sitter på framkant och mäta ventilspelet, du kan även se om någon lyftare inte går emot stötstången/ventilen , när du snurrar utan stift. Då öppnar inte den ventilen.
 
  • Gilla
martin12345
  • Laddar…
Är det inte en kass startmotor? Om du orkar vrida runt motorn för hand, men startmotorn orkar bara ett varv när tändstiftet sitter i.
 
  • Gilla
martin12345
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är en 4-taktare med 2 ventiler in soppa ut avgaser, öppnar dom inte som dom ska vid rätt tillfälle så blir det stopp på rotationen. Du får öppna plåtlocket som sitter på framkant och mäta ventilspelet, du kan även se om någon lyftare inte går emot stötstången/ventilen , när du snurrar utan stift. Då öppnar inte den ventilen.
Tjena!

Tack för svar!
Hur mäter man ett ventilspel?
Här bör jag tillägga att jag och motorer är vagt bekanta, definitivt inga långtida vänner så var så utförlig/grundläggande du kan/orkar. 😉
 
Z ZipLock skrev:
Är det inte en kass startmotor? Om du orkar vrida runt motorn för hand, men startmotorn orkar bara ett varv när tändstiftet sitter i.
Hej! Tack för svar!

Jo jag har också funderat på det, men när jag vrider runt för han så går det betydligt enklare att vrida runt när jag vrider långsamt.

När jag vrider runt så bubblar det en del, kan jag ha bensin/olja i ljuddämparen eller något som ställer till det för avgaserna att ta sig ut? Kan det skapa ett sånt motstånd att den inte orkar vrida runt? Om det rinner igenom bränsle genom bränslekranen (den kranen är ett skämt, allt annat än tät och jag ska byta den), så att motorn blir full med bensin som jag sen fick bort (tror jag) när jag tömde ur olja och hällde i ny, kan det då ha runnit in bensin/olja till någonstans där det inte ska vara och som inte dräneras ut när man öppnar oljebytarskruven längst ner på motorn?
 
M martin12345 skrev:
Hej! Tack för svar!

Jo jag har också funderat på det, men när jag vrider runt för han så går det betydligt enklare att vrida runt när jag vrider långsamt.

När jag vrider runt så bubblar det en del, kan jag ha bensin/olja i ljuddämparen eller något som ställer till det för avgaserna att ta sig ut? Kan det skapa ett sånt motstånd att den inte orkar vrida runt? Om det rinner igenom bränsle genom bränslekranen (den kranen är ett skämt, allt annat än tät och jag ska byta den), så att motorn blir full med bensin som jag sen fick bort (tror jag) när jag tömde ur olja och hällde i ny, kan det då ha runnit in bensin/olja till någonstans där det inte ska vara och som inte dräneras ut när man öppnar oljebytarskruven längst ner på motorn?
Z ZipLock skrev:
Är det inte en kass startmotor? Om du orkar vrida runt motorn för hand, men startmotorn orkar bara ett varv när tändstiftet sitter i.
Förresten, hur kollar man om startmotorn är kass? Som jag skrev i ett annat svar, jag är
Inte direkt skitbra på motorer (läs nybörjare) så om du har tid och orkar uppskattas en grundläggande/enkel förklaring som nån som inte har så bra koll kan förstå. 👍🏻
 
Mät polspänningenmed en voltmeter på batteriet, efter att det bolat över natten.
 
Hej!

Snabb återkoppling på tråden om någon har liknande problem.

Dels var det rejält med skit i förgasaren och sen var det något med ventilerna, minns inte riktigt vad. Den kära gräsklipparen fick åka på SPA hos en bekant som vet hur man gör så nu är den glad som en lax igen och jag slapp förvärra ett problem. :)


Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.