Hej.

Jag sitter här och grämer mig över en lite konstig situation enligt mig.
Det är nämligen så att jag bor i en BRF som byggdes 1990.

Jag bifogar en bild på hur min tomt/trädgård ser ut.
Det röda är då min tomtgräns.
Staket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes så har jag en lekplats precis bakom, och en väg som går bredvid.

Jag har hela tiden haft ett staket runt hela baksidan som är precis som det rödmarkerade.
Det staketet är byggt av föregående ägare.

Utanför min tomt så stod en massa häckar - grön markering.
Dessa häckar följer då hela min tomtgräns och hela grannens.
Dessa häckar har stått där sedan byggåret.

Nu till det konstiga.
Tidigt i vår så bestämde de sig för att plocka bort alla de häckar som gränsade min trädgård.
Detta utan att ens låta mig få reda på det innan.
Men alla som gränsade till grannens trädgård står kvar.

Skillnaden mellan min tomt och grannens tomt är då att jag hade ett gammalt staket ståendes.
Grannen hade enbart häckarna som insynsskydd.


Nu är jag i full färd med att byta ut det gamla staketet som stod på min trädgård då det börjar bli riktigt risigt.
Men det är nu det slår mig då.
Jag blir alltså tvungen till att bygga mig ett staket för att inte ha full insyn på min trädgård/rakt in i huset medans grannen inte behöver göra någonting.

Vad är det som gäller här egentligen?
Föreningen har ju tagit bort det insynsskydd som tidigare fanns utan att ersätta med annat.
Finns det något jag kan hävda/göra?

Ber om ursäkt ifall det inte är helt solklart vad det är jag menar eller hur storyn ser ut.
Men kl 01 så är man ju tyvärr ingen raketforskare i huvudet:rolleyes:
 
  • Staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kort svar, nej.

Om häcken inte står inom din brf tomt, så har du ingen formell rätt att ha synpunkter vare sig på om en häck tas bort eller planteras där.

Möjligen kan man titta lite rent föreningsjuridiskt på det, har besluten inom föreningen gått rätt till osv. Men detta tror jag är en ren styrelsefråga, det behövs inget stämmobeslut för att ta ner en häck.
 
Du äger ju ju inget så svaret är nej.
 
Antagligen var dom tvungna att ta bort häcken pga lekredskapen som finns precis bredvid där häcken stod.

Det syns inga skador på marken efter borttagning av häcken.

Är häcken borttagen i år?
På kartbilden är häcken borta, på Lantmäteriets karttjänst så är kartbilden över vårt område ca 13 månader gammal, kartbilden över mitt jobb (4,5 mil fågelvägen) är ungefär lika gammal.

Eniros karta är två-tre år gammal, Googles är minst sex år gammal.
 
Tack för era svar.

Då vet jag att jag troligtvis inte har så mycket att komma med.

Det enda jag tyckte var konstigt var att man lät grannens häck stå kvar och lämnade mig med fri sikt inåt.
Kan ju bara tänka mig vilket liv det hade blivit på grannen.

Men det är väl bara gilla läget.
 
Hur högt är ditt befintliga staket?
Hur tätt är det mellan spjälorna i staketet?
 
Vad säger styrelsen när du tar upp frågan?
 
De hade väl troligen all rätt att ta bort den, men det hade varit trevligt att informera innan kan jag tycka.
 
Det befintliga staketet är byggt 1.80m.
Och är byggt som ett plank.
En 120bräda på framsidan, 100mm emellan och på baksidan i det mellanrummet så sitter en 120bräda.
Vilket gör det väldigt tätt. Och det är lite därför jag måste byta. För att vinden har tagit med sig hela staketet så det lutar.

Häckarna är/var ca 2meter höga.

Jag har inte tagit upp denna fråga med dem än.
Utan tänkte höra lite här först om det ens är lönt att ta upp, vilket det inte verkar vara.

Men som erik5678 säger, det hade ju varit rätt trevligt att bli informerad om det innan.
 
Låter ju nästan som att de tycker att häcken har stått i vägen för dig när du skall underhålla ditt staket.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tänkte precis som hempularen.
 
I en BRF får man väl oftast vara glad om man får bestämma något som "sin" tomt överhuvudtaget, men det bör stå i bostadsrättens avtal eller i föreningens stadgar vad som gäller. Låter ju helt onödigt med både häck och staket, men det är inte alls omöjligt att det med lite tur ska vara BRF som underhåller staketet? Kolla upp det!
 
Min mor har både stakett som häck. Brf äger staketet. Men underhållet vilar på min mor. De står för färg medan min mor bör måla med denna. Detta justeras i stadgar.
Eftersom min mor är nästan 90, är det barnbarnen som får ställa upp.
 
O
Atom skrev:
Min mor har både stakett som häck. Brf äger staketet. Men underhållet vilar på min mor. De står för färg medan min mor bör måla med denna. Detta justeras i stadgar.
Eftersom min mor är nästan 90, är det barnbarnen som får ställa upp.
Å det sista står skrivet i barnbarns stadgarna... att man är skyldig att hjälpa sina mor och farföräldrar när de själva inte orkar ;)
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Man blir ju "skyldig" att hjälpa till om man vill undvika att föreningen förverkar bostadsrätten för en's gamla mamma/mormor.

Nu är det förhoppningsvis inte så många föreningar som skulle vräka en 90 åring för dåligt underhåll av ett staket, men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.