Hejsan.

Vi har i fredags skrivit kontrakt och fått tillträde på vår lägenhet ( byggd 1944) allt frid å fröjd.. på tillträdesdagen var kylskåpets dvärgbrytare satt på AV. Och stickkontakt utdragen. När vi kopplade in kontakten och slog på brytaren drog JFB direkt.

Testat att köra utan kylskåpet i kopplat men då drar brytarna för belysnings grupper i andra rum. Testat att dra ut allt som går. Trotts inget i uttagen så drar diverse brytare, räcker med att sätta i en laddare i vilket rum som helst.

Mellan visning och tillträde var det cirka 6 månader. På visningen så fungerade elen och JFB (funktiontestad)

Jag tycker att vi köpte en lägenhet med fungerade el. Dvs det skall fungera vid tillträde. Hur går man vidare?
 
T TvättsampDeluxious skrev:
Hejsan.

Vi har i fredags skrivit kontrakt och fått tillträde på vår lägenhet ( byggd 1944) allt frid å fröjd.. på tillträdesdagen var kylskåpets dvärgbrytare satt på AV. Och stickkontakt utdragen. När vi kopplade in kontakten och slog på brytaren drog JFB direkt.

Testat att köra utan kylskåpet i kopplat men då drar brytarna för belysnings grupper i andra rum. Testat att dra ut allt som går. Trotts inget i uttagen så drar diverse brytare, räcker med att sätta i en laddare i vilket rum som helst.

Mellan visning och tillträde var det cirka 6 månader. På visningen så fungerade elen och JFB (funktiontestad)

Jag tycker att vi köpte en lägenhet med fungerade el. Dvs det skall fungera vid tillträde. Hur går man vidare?
Det låter som att säljaren behöver betala för felsökning och åtgärder eftersom felet uppstått innan tillträdet. Har ni kontaktat mäklaren eller säljaren?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Pratade nyss med säljaren. Hon hade såklart aldrig varit med om liknande.. Förutom en gång när "jfb gick pga knappen i badrummet som var trasig" den byttes av elektriker.

Hon ville att vi skulle ringa fastighetsförvaltaren för felsöka.
 
Claes Sörmland
Fastighetsförvaltaren har vanligen inget som helst ansvar för elanläggningen utan ansvaret ligger på er själva. Kolla stadgarna för att verifiera detta, så er förening inte har någon extremt ovanlig ansvarsuppdelning här.

Ring elektriker! Billigare om det inte är jour om det går att vänta, d v s ha elen helt bruten.
 
  • Gilla
TvättsampDeluxious och 1 till
  • Laddar…
T TvättsampDeluxious skrev:
Hej!

Pratade nyss med säljaren. Hon hade såklart aldrig varit med om liknande.. Förutom en gång när "jfb gick pga knappen i badrummet som var trasig" den byttes av elektriker.

Hon ville att vi skulle ringa fastighetsförvaltaren för felsöka.
Se till att säljaren beställer jobbet.
 
  • Gilla
Jan Hallberg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ring fastighetsförvaltaren också för det kan ju vara fel i elmatningen som föreningen ansvarar för. Låter nästan så. En lägenhets elsystem är otroligt enkelt så inte mycket som kan gå sönder tänker jag.

Hoppas att våra duktiga elektriker är på på BH kan ringa in felet baserat på beskrivningen.
 
  • Gilla
Jan Hallberg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fastighetsförvaltaren har vanligen inget som helst ansvar för elanläggningen utan ansvaret ligger på er själva. Kolla stadgarna för att verifiera detta, så er förening inte har någon extremt ovanlig ansvarsuppdelning här.

Ring elektriker! Billigare om det inte är jour om det går att vänta, d v s ha elen helt bruten.
Nej, som du säger så sköter inte BRFs förvaltare detta.

Ja elektriker kan vänta tills i veckan. Min förhoppning i detta är att säljaren tar felsökning och reparation av elen.
 
Claes Sörmland
T TvättsampDeluxious skrev:
Nej, som du säger så sköter inte BRFs förvaltare detta.

Ja elektriker kan vänta tills i veckan. Min förhoppning i detta är att säljaren tar felsökning och reparation av elen.
Jag gissar att felet inte alls är i er lägenhet utan i matningen som föreningen ansvarar för. Särskilt efter vad säljaren berättade att problem inte har funnits tidigare. Då tar föreningen kostnaden. Det är också därför det är klokt att hålla förvaltaren (styrelsen egentligen) involverad från början.
 
  • Gilla
Jan Hallberg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
ping @Bo.Siltberg

Vad är det som händer med elen i TS lägenhet? Se trådstart?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att felet inte alls är i er lägenhet utan i matningen som föreningen ansvarar för. Särskilt efter vad säljaren berättade att problem inte har funnits tidigare. Då tar föreningen kostnaden. Det är också därför det är klokt att hålla förvaltaren (styrelsen egentligen) involverad från början.
För ytterligare info, så är inget renoverat på 5år. Så relativt fräscha vitvaror. Kylen är ny sedan 2022.

Ja, jag får ringa till förvaltaren ändå.
 
  • Gilla
Jan Hallberg
  • Laddar…
Det är nåt fel med anläggningen som behöver lagas ;). Felet ligger efter JFBn, dvs i lägenheten. Det låter som kortslutning mellan N-PE någonstans. Sådana fel uppträder vanligen inte av sig själv. Skulle gissa att städfirman har "våldfört" sig på anläggningen för att kunna köra sin trefasmaskin eller nåt.

Det juridiska kan jag inte uttala mig om.
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är nåt fel med anläggningen som behöver lagas ;). Felet ligger efter JFBn, dvs i lägenheten. Det låter som kortslutning mellan N-PE någonstans. Sådana fel uppträder vanligen inte av sig själv. Skulle gissa att städfirman har "våldfört" sig på anläggningen för att kunna köra sin trefasmaskin eller nåt.

Det juridiska kan jag inte uttala mig om.
Hej,

Svärfar nämnde att kolla uttagen som kan vara bränt. Låter det rimligt?

Först var jag helt säker på att kylskåpet var boven. Drog förlängningsladd till annat rum/grupp. Då drog jfb också. Men nu drar flera grupper oberoende om kylskåpet är inkopplad eller ej.
 
Claes Sörmland
T TvättsampDeluxious skrev:
Hej,

Svärfar nämnde att kolla uttagen som kan vara bränt. Låter det rimligt?

Först var jag helt säker på att kylskåpet var boven. Drog förlängningsladd till annat rum/grupp. Då drog jfb också. Men nu drar flera grupper oberoende om kylskåpet är inkopplad eller ej.
En kortslutning kan ju ske i ett uttag mellan jord och nolla så varför inte om detta är felet? Har du inget att göra under söndagen kan du ju bryta strömmen (den är redan bruten hoppas jag!) och skruva upp och rengöra varje eluttag i lägenheten och se om det blir bättre. Och titta om du ser smuts, brända kontakter eller lösa kablar. De lösa plastdetaljerna kan du rengöra i vatten med några droppar diskmedel i. Skölj nog och torka noga före återmontering. Fukt och el gillar inte varandra.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser elcentralen ut. Enda som stod ut var väldigt mycket byggdamm och skit från väggen som låg på brytarna/JFBn. Har försökt ta bort så mycket som går.
 
  • Öppen elcentral med synliga ledningar och brytare, dammig insida och smuts på brytarna/JFBn, mot en rosa vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror man skall kräva att säljaren står för att en elektriker felsöker anläggningen.

Men innan dess så ska man nog dra ut alla kontakter man kan och felsöka själv. Speciellt spisen, kan ju vara så att det är den som orsakar jordfelet.

När man väl hittat felet så får man ta ställning då hur man går vidare.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.