Skickas det verkligen så mycket pengar med vanlig post nu för tiden?
 
Äldre släktingar är experter på det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Darrig prydlig handstil. Pedantiskt placerat frimärke. Lite finare eller festligare kuvert som man känner gratulationskortet genom. Gärna vid jul eller skolavslutning. Kanske adresserat till ”Lillmickan Larsson” eller liknande.

En köpsignal skulle det nog heta i vissa kretsar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
tur att min farmor swishar
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Inte nog med böter och villkorligt. Hon lär bli av med jobbet också, om hon nu inte redan sparkats. Posten brukar vara hårda när det kommer till interna stölder. Bra att hon åkte fast!

Edit: Ja, det är en hon, enligt Norrköpings tidningar och inte en han, som artikeln ovan benämner brevbäraren. Spelar kanske inte så stor roll men rätt ska vara rätt.
 
Redigerat:
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Var det inte dödsstraff på detta en gång i tiden, eller jag som minns fel?
 
A ajn82 skrev:
Var det inte dödsstraff på detta en gång i tiden, eller jag som minns fel?
Stöld från kyrkan var visst hårdare bestraffat förr och det var kanske så även för stöld från staten. Annars var det inte förrän efter fjärde domen för stöld som det utmättes dödsstraff för det brottet. Utfördes meddelst hängning.

Men det var längesen det var så. Tror det var Gustav III som tog bort dödsstraffet för "Fjärde resan stöld".
 
Keiller Keiller skrev:
Stöld från kyrkan var visst hårdare bestraffat förr och det var kanske så även för stöld från staten. Annars var det inte förrän efter fjärde domen för stöld som det utmättes dödsstraff för det brottet. Utfördes meddelst hängning.

Men det var längesen det var så. Tror det var Gustav III som tog bort dödsstraffet för "Fjärde resan stöld".
Jag tänkte speciellt på posthantering, men hittar inget nu när jag googlade.
 
Man ska inte underskatta spel som missbruk, när det driver personer att ta till sådana metoder. Många offer i denna historian.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Man ska inte underskatta spel som missbruk, när det driver personer att ta till sådana metoder. Många offer i denna historian.
Visst finns det många offer. Tänker särskilt på alla de som hon stulit från, både avsändare och mottagare. Många som blivit besvikna på julaftnar, födelsedagar, studentfester och andra tillfällen där folk vill skicka en slant. Även arbetsgivare och kolleger torde vara besvikna. PostNord har väl nog med problem utan att en anställd stjäl och skämmer ut en hel yrkeskår.
 
Staffans2000
nimhed nimhed skrev:
Man ska inte underskatta spel som missbruk, när det driver personer att ta till sådana metoder. Många offer i denna historian.
Det kan också bero på ren girighet.

Man skall inte joxa till det.
 
Keiller Keiller skrev:
Visst finns det många offer. Tänker särskilt på alla de som hon stulit från, både avsändare och mottagare. Många som blivit besvikna på julaftnar, födelsedagar, studentfester och andra tillfällen där folk vill skicka en slant. Även arbetsgivare och kolleger torde vara besvikna. PostNord har väl nog med problem utan att en anställd stjäl och skämmer ut en hel yrkeskår.
Varför refererar du till tjuven som kvinna och i artikeln skriver dom om en man?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Varför refererar du till tjuven som kvinna och i artikeln skriver dom om en man?
Som jag skrev i en tidigare kommentar, Norrköpings Tidningar skrev "hon" om personen. När nyheten sen nådde Aftonbladet skrevs det neutralt bara "brevbäraren" och när det sen skrevs om händelsen här så blev det plötsligt en "han". Jag gick efter den ursprungliga källan och kallar tjuven en hon.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ah. Nu ser jag att du redigerat. Ok, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.