Är på jakt efter ett tvättställ med underskåp avsett för golvavlopp och som har lite avställningsytor bredvid handfatet. När jag kollar runt så verkar 95% av tvättställen vara för väggmontage och väggavlopp, och de flesta golvmodeller ser ut att vara ganska smala.

Någon som har något tips, antingen på en modell eller var jag kan leta? Har kollat runt på nätet på t.ex. bygghemma, hemfint, etc.
 
BirgitS
Normalt är nog inte tvättställ och kommoder anpassade just för avlopp via vägg eller golv utan fungerar för båda alternativen. Det handlar om vilket vattenlås och vilka rör man kopplar på. Däremot så sitter de fast på väggen precis som det har varit i årtionden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt är nog inte tvättställ och kommoder anpassade just för avlopp via vägg eller golv utan fungerar för båda alternativen. Det handlar om vilket vattenlås och vilka rör man kopplar på. Däremot så sitter de fast på väggen precis som det har varit i årtionden.
Jo fast ett väggmonterat blir ju inte snyggt om det inte går väldigt långt ner, eftersom man kommer se röret under det. De flesta väggmonterade verkar ju sluta en bra bit över golvet, så vad jag är ute efter är ett som antingen går ända ner till golvet, eller åtminstone tillräckligt långt ner för att dölja röret.
 
BirgitS
Det beror ju på hur stort badrum man har. Vår nuvarande gamla kommod slutar 20 cm från golvet och man måste stå 2 - 2,5 m framför kommoden för att lyckas se stället där avloppsröret går ner i golvet, vilket är en bit ut i korridoren. Dessutom får man verkligen anstränga sig för att se det för det är inte i en normal huvudvinkel och dessutom är det mörkt under kommoden.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur stort badrum man har. Vår nuvarande gamla kommod slutar 20 cm från golvet och man måste stå 2 - 2,5 m framför kommoden för att lyckas se stället där avloppsröret går ner i golvet, vilket är en bit ut i korridoren. Dessutom får man verkligen anstränga sig för att se det för det är inte i en normal huvudvinkel och dessutom är det mörkt under kommoden.
Tack, bra info! Kanske inte är något problem med en som slutar 20cm upp då, badrummet blir inte mer än ca 2x2.3m. Svårt att tänka sig exakt hur det blir när man inte ser det, så tack för infon!
 
Man behöver 20-25 cm fritt under skåpet för att det ska bli lätt att städa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nu såg jag också att avloppsröret är onödigt långt från väggen, lite drygt 10 cm, och om det är lite kortare avstånd där och man bara kan stå kring 1,5 m framför kommoden så bör din kommod kunna sluta minst 30 cm över golvet.

Det går säkert att räkna ut med trigonometri, men jag har glömt lite för mycket av det för att kunna räkna ut det rimligt snabbt.

Tillägg: Under förutsättning att det är en djup modell av kommod.
 
S sorbitol skrev:
Tack, bra info! Kanske inte är något problem med en som slutar 20cm upp då, badrummet blir inte mer än ca 2x2.3m. Svårt att tänka sig exakt hur det blir när man inte ser det, så tack för infon!
Jag har större badrum än du (cirka 2,1*3,1m) och 25 cm fritt under kommoden men jag kan inte se avloppsanslutningen från någon plats i badrummet utan att böja mig ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.