Hej är i fullgång med totalrenovering av husets insida. Just nu håller jag på att bredspackla i köket. Köpte spackel på byggmax lätt handspackel hette det. Men lätt kan jag säga er, det är det inte. Är så fruktansvärt svår jobbat. Så mina fråga till er. Kan man byta spackel mitt under bredspacklings arbetet? blir det nyanskillnnad ? Är fortfarande inne på lager 1.

Vad rekomenderar ni för spackel ? vill gärna inte att det springer iväg för mycket i pengar. Så 10l spackel för 400-500kr är uteslutet.

Med vänlig hälsning Emil
 
Redigerat:
Byggmax är rena skräpet, kör Alcro rullspackel.
 
ganooo skrev:
Hej är i fullgång med totalrenovering av husets insida. Just nu håller jag på att bredspackla i köket. Köpte spackel på byggmax lätt handspackel hette det. Men lätt kan jag säga er, det är det inte. Är så fruktansvärt svår jobbat. Så mina fråga till er. Kan man byta spackel mitt under bredspacklings arbetet? blir det nyanskillnnad ? Är fortfarande inne på lager 1.


Med vänlig hälsning Emil
japp inte några problem, det kommer bli färg skilland, men dom lär behöva spackla mer än ett varv,

nu vet jag inte vad du spacklar men, ett tips är att köpa Ardex 828, å göra ett varv med det först, då det fyller ruskigt bra, å sedan köra vanligt medium upp på de:) lycka till
EDIT: finns en anledning att de är billigt:p
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Håller med er! Byggmax spackel är odugligt, det som smakar kostar, själv kör jag alltid spackel från jotun eller nordsjö, är du med i villaägarna så har du säkert 20% på någon kvalitetsbutik i närheten och får ner priset
 
Hej igen. En till fråga. Innan jag börjar bredspackla lager nr2. Skall jag först laga alla luftbubblor? och låta det torka sedan börjar jag bredspackla när det torkat? eller det är bara att köra och bredspackla hela väggen med nästa lager samtidigt som dom lagas? Ja ni förstår nog va jag menar.

och i köket har vi trätak. Kan man måla det trätaket med vanlig takfärg som jag ska ha till resten av husets innertak? eller behövs det en träfärg för det?

mvh Emil
 
Om bubblorna inte har lagt sig efter första lagret skär du bort bubblorna och det som sitter löst. Det tar längre tid, men slutresultatet blir bättre.

För trätaket kör du snickerifärg! eller Alcros panelgrund, så slipper du genomslag av kvistar.
 
Japp jag är med. Men jag skär bort bubblorna och det som sitter löst. Lägger sedan i spackel där jag skurit bort bubblorna? låter det torka sedan bredspacklar jag hela väggen igen? Eller är jag bara trögfattad :)?
 
Nästa gång spärrar du innan bredspackling så slipper du bubblorna.
 
ganooo skrev:
Japp jag är med. Men jag skär bort bubblorna och det som sitter löst. Lägger sedan i spackel där jag skurit bort bubblorna? låter det torka sedan bredspacklar jag hela väggen igen? Eller är jag bara trögfattad :)?
Exakt så :)
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Nästa gång spärrar du innan bredspackling så slipper du bubblorna.
Okej se där, man lär sig något nytt rätt ofta. Tack för informationen.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Beckers medium spackel kör jag. Funkar bra för mig.
 
falkn skrev:
Beckers medium spackel kör jag. Funkar bra för mig.
Tack ska köpa det imorgon och testa.
 
20151121_145105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151121_145115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har rivit ner glasfiberväv. Som satt på gips. Är mitt enda sätt att bredspackla här med? Och sedan måla? Eller räcker det med slipning? Mvh


Beckers spackel var 15 gånger lättare att jobba med ungefär
 
ganooo skrev:
[bild]

[bild]
Har rivit ner glasfiberväv. Som satt på gips. Är mitt enda sätt att bredspackla här med? Och sedan måla? Eller räcker det med slipning? Mvh


Beckers spackel var 15 gånger lättare att jobba med ungefär
Vrf har du rivit ner väven? Du kunde ha spacklar direkt på den, är väggen väldigt ojämn, med massa märken, så bredspackla, alt spackla det där behövs, är det mkt så dra hela väggen.
Svårt att säga hur väggen ser ut på bilderna, men spackla du, å sedan slipar å målar
 
berne88 skrev:
Vrf har du rivit ner väven? Du kunde ha spacklar direkt på den, är väggen väldigt ojämn, med massa märken, så bredspackla, alt spackla det där behövs, är det mkt så dra hela väggen.
Svårt att säga hur väggen ser ut på bilderna, men spackla du, å sedan slipar å målar
För att på väldigt många ställen hade det släppt. Samt att nissen som bodde där innan mig, har spacklat lite där och där. Så vissa ställen är slätt, vilket stör mig så in i. Men jag spacklar där med.. inget kommer gratis i livet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.