Håller nu på att riva målad väv, tapet och spacklad väv så att väggarna är helt rena förutom den spackling som utfördes på slutet av 60-talet.

När detta är klart så är tanken att bredspackla hela rasket och sedan måla direkt på det. Önskan är att inte ha någon form av tapet eller väv förutom i något hörn/skarv om det behövs. Kommer testa på en vägg först för att se hur oduglig jag är på bredspackling samt köra giraff, i värsta fall får jag lämna bort det men håller gott mod om att klara detta själv.

På ett ca hur mkt spackel går åt för 40kvm vägg, råbetong som är rak men en massa småhål som vanligt. 2-4 lager gissar jag på.

Byggmax har lättspackel för 100:-/10L som jag läst att flertalet varit nöjda med när jag gogglade på det. Erfarenheter? Funkar det att köra med det från början till slut eller ska man grunda/fylla lite större hål med annat eller så?

Primear man råbetongen/befintliga spacklet (fläckvis) eller räcker det att borsta/tvätta av?

Bara spontant, giraff med dammsugare - Är det en hyffsat lättarbetad metod? Svårt att få det bra?

Något särskilt ang målningen på direkt på spacklet? Tanken är en matt vit färg men vill naturligtvis ha bra stryktålighet.

MVH
 
Åtgånen av spackel är väldigt svår att beräkna (låt mig gissa att det går ca 6 burkar i ditt fall). Sen beror det också på hur mycket man lägger på. Själv lägger jag på ganska mycket första lagret och låter det torka ett dygn så jag vet att det är helt torrt. Efter det spacklar jag ca en gång ganska tunnt för få det riktigt jämnt. tredje gången blandar jag upp spacklet med 5-10% med vatten för att få en riktigt slät yta. Då behöver man inte slipa så mycket utan har ett jämnt och slätt underlag. Självklart drar jag ju över med sliphandtaget på hela ytan. Men då ska tilläggas att jag inte använder mig av FLEX eller andra maskintekniska hjälpmedel.

Du behöver inte grunda väggarna med oljegrund innan eftersom du har fått bort alla tapetrester. Om du har större hål eller sprickor i väggarna bör du först använda dig av ett cementbaserat spackel som tex Casco Husfix eller Bostik RepoFix. Anledningen till det är att den inte sjunker in eller spricker på samma sätt som ett spackel kan göra. Efter det hade jag använt ett mediumgraderat spackel som tex Nordsjö Medium spackel eller Beckers breplasta LH. Det kan du använda alla lager. Så föredrar jag att jobba, men man kan använda sig av ett grovspackel första lagret och sedan mediumspackel. Risken med grovspackel är att det bildas mer porer i ytan efter att man har spacklat, därför gillar jag medium bättre.

Byggmax spackel har jag ingen erfarenhet av. Om ett spackel är bra eller inte avgörs av fyllnadsmedel och hur lätt det är att slipa. Ska jag tipsa om ett spackel som jag tycker är bra och billigt får det bli Dalapro medium. det saluförs av Caparol och säkerligen någon mer återförsäljare.

Det här med giraff eller inte tycker jag är ganska onödigt om man bara ska renovera ett rum såvida man inte har tillgång till att låna en gratis. Men om man insisterar på att använda en är det ett jättebra hjälpmedel. Har man spacklat bra tar det inte så lång tid att slipa.

målning direkt på spackel går jättebra. Det kräver nog en tre strykningar för att det ska bli en bra yta. Själv hade jag satt microlit för att förebygga sprickor och få en lite "skönare" yta. Oavsett vilket du väljer så glöm inte att dammsuga väggarna ordentligt innan du målar/vävar. Färgvalet är en solklar 7-glans (vanlig matt väggfärg).
 
Tackar för ett uttömmande svar =) Hur mkt spackel som åtgår får jag pröva mig fram, köper en hink och ser hur långt den räcker så kan jag förhoppningsvis räkna ut på ett ungefär iaf.

Kommer testa byggmax spackel av den anledning att folk verkar vara nöjda med det samt att priset förmodligen är rätt oslagbart, de har iofs inget medium utan antingen grov eller fin. Kommer dock fylla håligheter/ev skarvar med det cementbaserade som ni rekommendera, får väl fråga dem om de har någon produktkännedom om sitt grova och om jag bör börja med det för att sedan övergå till fin.

Anledningen till att jag vill använda giraff är möjligheten att koppla in en dammsugare (hyres den med), pratade med en målare och denne hävdade att det inte var så fasligt mkt jobb att köra för hand men att det damma "en del" :rolleyes: Det betalar jag gärna lite extra för att minimera.

Några citat från när jag googlade på byggmax spackel:

"Jag har just bredspacklat mitt hus, 155 kvm sjögrästapeter drog åt sig 32 hinkar spackel. Började med nordsjö spackel för lite över 300kr, denna var bäst. Sen gick jag och provade en mängd andra, varav bauhaus hade något rätt bra men enligt hantverkarna så va byggmax spackel i samma klass som nordsjö, detta för under hundringen!
Skall man bredspackla är konsistensen avgörande, eftersom för hård blir jobbig samt för lös blir rinnig och svår att få kanter rätt."

"Höll på att bredspackla när jag läste denna tråd samtidigt som spacklet tog slut, tänkte att spackel från Byggmax nog mest var skit men hundra spänn har jag råd med så iväg o handla. Herrejösses! Det funkar bättre än någon annat jag testat (Nordsjö och Beckers), som gammal anställd på Nordsjö är man ju envist övertygad om att deras grejor är bäst men ICKE så från och med nu blir det bredspackel från Byggmax (fyllnadsegenskaperna för hål har jag inte testat ännu)."


Kanske det är dugligt iaf =) Visst finns det dom som gnäller på det också, någon tyckte torktiden var för snabb o vad det nu var men det är ju sånt man lär märka.

MVH
 
Det låter som om det är ett dugligt spackel. Hoppas konsistensen är den "rätta" också. Lycka till med renoveringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.