Vägg med spackel och ojämnheter synliga efter borttagning av flera tapetlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med ojämn spackling synlig trots tre tunna lager, redo för målning eller tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,

vill bara börja med att applådera alla fantastiska medlemmar som tar sig tid att svara på frågor!

Jag har rivit ner fyra lager tapeter och därefter spacklat. Som nybörjare valde jag att spackla väldigt tunt och tre gånger istället.

Men som synes på bilderna lämnar ju resultatet en del att önska… hade tänkt nöja mig med att måla, men skavankerna syns lite mkt tycker jag.

Nu till frågan, kan jag tapetsera på underlaget jag har fått till, eller måste det vara helt slätt för en lyckad tapetsering?
 
För mig som amatör hade det varit godkänt för tapetsering. Men försök känna efter och slipa bort vassa piggar utåt, de syns rejält. Välj en bra tapet med lite styvhet så blir det fint, dvs inte billigaste.
 
Har du målat på spacklet också eller luras bilden?
 
Nejdå, det är jämt och fint, har sandpapprat. Problemet är lite vågor och nån liten grop. Groparna tänker jag spackla.
 
Haha, nej det är målat :)
 
Bättra på lokalt där du kan känna skillnader så ska det gå bra. Ser ju ovanligt bra ut för att vara nybörjarresultat! ;) Kämpa på!
 
Hej och välkommen!

Svårt att svara på.
Vad är det för tapet? Enfärgad, ljus tapet, är mer "känslig" än massa saker på tapeten som kan dra ditt öga från skavanker.

Hur känslig är du för skavanker?

Sen tycker jag inte att det är något dåligt jobb du gjort för en nybörjare. Men jag undrar - har du slipat med sandpapper? Det ska vara fint sandpapper (120+). Då kommer du få bort mycket av det du är orolig för.
 
Det beror förstås en del på val av tapet, hur tjock den är, struktur och mönster. Min erfarenhet är att tapeter döljer skavanker sämre än vad man tror. Jag hade nog försökt få det lite bättre innan tapetsering. Tycker att det ser ut som att du har slipat lite snålt, man kan se ryggarna som spackelspaden lämnar efter sig om den löper lite ojämnt. Hade i så fall lagt på ett spackellager till innan slipning så du inte behöver jobba bort en massa färg.
 
Men åh, tack! Jag är faktiskt lite halvnöjd själv. Trodde aldrig jag skulle komma hit när jag började, slet mitt hår och undrade vad fan jag gett mig in i!
 
  • Gilla
Droynas
  • Laddar…
Det som är bra med spackling är att man kan iterera tills det blir bra och man blir lite snitsigare för varje försök. Det är tråkigare med tapetsering, dör har man inte så många chanser så bäst att lägga mycket krut på underarbetet. Bra jobbat så långt!
 
Jag ÄLSKAR det här forumet! Har fått hjälp massa gånger från andras trådar, men detta är min första trådstart.

Räknas rustas tapeter som dåliga?

Om jag förstått er rätt kan det funka att slänga upp tapet, men för ett perfekt resultat mer spackel och finslipning (och ja, har slipat med 120 sista omgången)

Till saken hör att detta är en ”hall” på nån meter som leder till ett utrymme på kanske en kvm med tre dörrar. Så det är väldigt trångt och snålt med utrymme att komma åt. Å andra sidan finns inget ljusinsläpp så jag tror jag komma undan med en del tack vare det.
 
Vägg med flera lager avdelande tapet och synlig spånskiva undertill, rester av spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med vägg där flera lager av tapet delvis är borttagna och exponerar underliggande spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här var det från början. Nån slags mjuk spånskiva innerst. Första lagret spackel hade en enda effekt, det lossade ett lager tapet, haha. Som tur var hade jag en hink gammal äcklig spackel som börjat mögla, den använde jag för att få bort fyra lager tapet!

Gissar att det finns bättre sätt att lossa tapet, men jag skulle nog använda spackel igen om jag ska lossa gammal tapet
 
Jag använder ångmaskin - lite billigare än spackel ;)
 
Ångmaskin, menar du en sån man har och städar med? (Jag skulle nog inte köpa spackel för tapetborttagning, men den gamla mögliga gjorde nog bäst nytta så)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.