Hej!

Är i färd med att ta tag i renovering av sovrum. Huset är byggt -60 med tegelfasad. Sovrummet är på andra våningen.

Sidan mot ytterväggen till är putsad och är lite osäker på hur jag ska göra för att få bäst chans till bra slutresultat. Som syns på bilden är det en spricka som jag ska knacka upp och fylla igen med bruk. Ska dra ner tapeterna mha ångare är planen och sen bredspackla, ev måla innan med grundfärg så inte putsen tar upp för mycket vätska från spacklet.

Isåfall vilken färg hade ni valt om ni valt att måla? Vilket spackel kan vara bäst för just den typen av vägg?

Tack på förhand
 
  • Del av sovrumsvägg med avskalat puts där sprickor syns vid taket och intill fönstret, bredvid en gardinstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall man måla en vägg som skall se slät ut kan man spackla, ja. Men det är inte lätta att få jämnt om man inte har erfarenhet. Snarare ganska svårt.

Det finns en anledning att det inte är målat utan tapetserat nu. Det är enklare att få ett bra resultat med tapeter. Befintliga är målade. Nyuppsatta tapeter kan man måla oxo.

Riva ner de gamla tapeterna känns ganska onödigt. Oavsett om man skall spackla eller tapetsera innan ny målning.
 
Jag gjorde som du tänkt, ångade bort tapeterna, bredspacklade och slipade med en giraff. Det gjorde jag i tre rum väggar och tak.

Jag använde mediumspackel och på några ställen där det behövdes mycket så blandade jag med gipsspackel.

Jag är ingen expert, det var första gången jag bredspacklade. Det tog tid men blev bra.

Jag ångrar inte att jag ångade bort tapeterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.