Hej!

Håller på att bygga badrum, där delar av badrummet endast är kaklat halvvägs upp till taket.

Vår plattsättare har dragit upp tätskiktet en bit ovanför där kaklet slutar. Eftersom väggen ovanför kaklet ska målas måste ytan på något sätt jämnas till.

Hur hanterar man detta? Antar att det inte är några konstigheter att bredspackla med våtrumsspackel över tätskiktet, för att på så sätt få till en jämn yta att måla på?
 
  • Delvis kaklad badrumsvägg med tätskikt synligt ovanför kaklade ytan, redo för spackling och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du ska följa anvisningarna för det godkända målade system som du ska använda samt för det tätskiktssystem som plattsättaren har följt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du ska följa anvisningarna för det godkända målade system som du ska använda samt för det tätskiktssystem som plattsättaren har följt.
Tack för svar. Har dock inte lyckats hitta något svar på just frågan om tätmembranet ovanför kaklet kan spacklas över och slipas.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket målat system ska du använda?
Flüggers. Eftersom det bara är aktuellt att måla i våtzon 2 (i våtzon 1 är det kaklat hela vägen) blir det VA.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att Flûggers system är med en våtrumsväv (glasfiberväv). Täcker inte väven små ojämnheter som tätskikskanten?
[länk] sidan 8 och 11
Planerade att köra utan väv. Som jag har uppfattat det är det inget krav på väv vid VA-målning (?).
 
BirgitS
Förlåt jag missade att Flûggers har VA-system både med och utan väv.

Står det något i instruktionerna för tätskiktsfoliens system?
För normalt ska man inte spackla ovanpå tätskiktsfolien.

Om det inte står någonstans föreslår jag att du kontaktar Flûggers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.