Jag flyttade nyligen in i en 60-tals villa där tidigare ägare har satt upp glasfiberväv i hall och trapphus. Väven har släppt och bubblat sig i övergången mellan våningsplan, den har mindre skador borrhål och framförallt är det ett gissel att skura väggarna från smuts och damm som lägger sig i mönstret. Är bredspackla bästa sättet att få väggarna slät igen?

Är det någon särskilt jag behöver tänka på innan? Förutom att fixa till övervåningarna där väven bubblat sig.
 
AXS
Kolla om det går enkelt att riva ner, spackelspade kan underlätta massor. Kör med ansiktsmask och bra fläkt, dammet kan irritera en del.

Sitter den löst är det bäst att dra ner den.

Annars rullspackel och bra slipmaskin. Eller hyra in någon per timme som gör det.
 
  • Gilla
Lonne
  • Laddar…
wildeside
Renoveringsgips kan vara en lösning, mindre jobb än att riva och bredspackla hela väggarna.
 
wildeside wildeside skrev:
Renoveringsgips kan vara en lösning, mindre jobb än att riva och bredspackla hela väggarna.
Gipsa känns som ett större projekt än bredspackla då väggarna är av den hårdaste betongvägg jag stött på.

Spika upp tavlor är bara att glömma och borra är ett projekt även med bra maskiner. Det blir att montera galleriskenor så att det går att hänga tavlor mm på vajer.
 
wildeside
Lonne Lonne skrev:
Gipsa känns som ett större projekt än bredspackla då väggarna är av den hårdaste betongvägg jag stött på.

Spika upp tavlor är bara att glömma och borra är ett projekt även med bra maskiner. Det blir att montera galleriskenor så att det går att hänga tavlor mm på vajer.
Betong vägg är väl en annan sak, bara ge dej på att skrapa då.😉
Ett annat sätt är väl att limma upp gipsen, har aldrig provat men hört och läst om det.
Lycka till👍
 
Jag rev ner vävtapet i vårt vardagsrum, tyvärr var det av modellen med en baksida jag var tvungen att skrapa ner i efterhand. Sprayade först med såpavatten och körde med ångmaskin när jag skulle skrapa.
 
  • Gilla
Lonne
  • Laddar…
Ännu mindre jobb är att sätta renovetingstapet. Ta bort väv som lossnat, fixa ev andra skador och spackla.
Sätt en tjock renoveringstapet.
 
C
Ett varningens finger för att om den sitter väl så är det ett j-kla helvetsjobb att få ner väven.
Så bredspackla är om inte annat enklaste sättet.
 
  • Gilla
Lonne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.