Hej! Jag håller på att renovera vår lägenhet och vi har tagit bort all tapet. Vissa väggar är betong och vissa väggar är gipsa. Vårat mål är att ha raka fina väggar som ska målas på och vi har då bestämt oss för att bredspackla samtliga väggar (jag vet, ett stort jobb).

Problemet är däremot gipsväggarna. Gipsväggarna är skadade (vissa delar har vi skadad gipspappret och kommit rätt in i gipset) och gipsväggarna böjer sig även en del.

Jag har försökt ta reda på vilken sorts spackel som passar just våra mål och det finns oändliga många val. Jag har även läst att det finns spackel som inte krymper, lätt, mediumspackel och även torrspackel som man blandar själv samt andra sorts spackel som passar till olika sorters arbeten. Jag har tänkt mig att första lagret ska vara ett tyngre mer fylligare spackel för att senare lägga på lättspackel för en finare finish och ett lättare sliparbete.

Finns det något spackelproffs därute som kan rekommendera ett tillvägagångssätt som är bäst och vilket spackel som vi bör använda oss av?
 
  • Renoveringsprojekt med avlägsnade tapeter, blottade betong- och gipsväggar, och renoveringsavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kört med medium spackel rakt igenom.

Om gipsväggarna är dåliga finns renoveringsgips men är de vågiga hjälper det inte.
 
  • Gilla
Binh Tran
  • Laddar…
Kan nog behövas, tapet rester släpper av det våta spacklet. Men det är bara att testa hur det går.
 
  • Gilla
Binh Tran
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Jag hade kört med medium spackel rakt igenom.

Om gipsväggarna är dåliga finns renoveringsgips men är de vågiga hjälper det inte.
Rekommenderas det att man spärrmålar gips- och betongväggar innan det ska spacklas?
 
T Tiger79 skrev:
Kan nog behövas, tapet rester släpper av det våta spacklet. Men det är bara att testa hur det går.
En till fråga, hur svår är mediumspackel att slipa? Spelar märken någon roll?
 
Kör med rullspackel.
 
Binh Tran Binh Tran skrev:
Hej! Jag håller på att renovera vår lägenhet och vi har tagit bort all tapet. Vissa väggar är betong och vissa väggar är gipsa. Vårat mål är att ha raka fina väggar som ska målas på och vi har då bestämt oss för att bredspackla samtliga väggar (jag vet, ett stort jobb).

Problemet är däremot gipsväggarna. Gipsväggarna är skadade (vissa delar har vi skadad gipspappret och kommit rätt in i gipset) och gipsväggarna böjer sig även en del.

Jag har försökt ta reda på vilken sorts spackel som passar just våra mål och det finns oändliga många val. Jag har även läst att det finns spackel som inte krymper, lätt, mediumspackel och även torrspackel som man blandar själv samt andra sorts spackel som passar till olika sorters arbeten. Jag har tänkt mig att första lagret ska vara ett tyngre mer fylligare spackel för att senare lägga på lättspackel för en finare finish och ett lättare sliparbete.

Finns det något spackelproffs därute som kan rekommendera ett tillvägagångssätt som är bäst och vilket spackel som vi bör använda oss av?
Det som du behöver göra är att patentera allt löst "papper" på gipsen med tex jotun kvist och spärrgrund,sen behöver du remsa alla gipsskarvar om du har rivit några?
Sen kan du köra med alcros rullgrov 2 gånger och sedan spackla med alcros rullspackel medium/fin
Är du ovan att spackla så rekommenderar jag dig att slipa väggarna mellan spacklingarna för att det ska bli lättare att få en slätare yta.
Men innan du börjar så kan du fylla större hål och sprickor med tex ardex 828 eller något annat "spackelbruk"
Sen ber du färghandlaren att bryta grundfärgen i samma kulör som du tänkt måla väggarna i.
 
Tack för tips, jag har remsat alla skarvar med spackeltejp, slipat utan, spärrmålat, spacklat 2 lager av medelspackel, grundmålat sen målat 2 lager vanlig väggfärg, det blev bra och hoppas att det håller länge
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.