Vi har tänkt tapetsera om ett rum och började riva tapeterna. De gammla tapeterna hade släppt på många ställen och när vi fick ner en hel del så märkte vi att vägen även är ganska ojämn och buktar.
Från början hade jag tänkt att bredspackla detta men börjar inse att det blir ett ganska omfattande jobb.
Alternativet är att sätta upp renoveringsgips.
Eller att riva ner de gammla vägarna helt som är av 15mm masonite och därefter sätta upp gipsskivor.
Bakom masoniten sitter råspont så borde inte vara några problem at få upp nya skivor

Vad tror ni är bäst, att spackla, sätta renoveringsgips eller riva och upp med ny gips.
Jag vill göra det så bra/enkelt som möjligt runt dörr och fönster foder. Dörrfodret sitter mot ena hörnet så att sätta renoveringsgips där direkt blir väl lite konstigt
Eller hur löser man det bäst med nytt gips om man vil behålla nuvarande foder. Kan man få loss dessa och sätta upp nytt gips och sedan återanvände dem. Dörr och fönster foder sitter ju liksom ihop med karmarna
Se bilder för hur det är löst runt dörr.
 
  • 20140516_194619.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140516_194651.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140516_203702.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog rivit ner masoniten och satt vanlig gips.
Dels så är ju renoveringsgips dyrare än vanlig gips och om väggen är ojämn så kan det ju delvis bero på masoniten, känns mest som den är felkälla än till hjälp att ha bakom.
Sen underlättar de ju för dina dörrfoder.
 
Håller med, bort med den och dit med gips.
 
Renoveringsgips är mest skit. Det kommer följa underliggande vägg väldigt väl ;) För det finns knappt någon stadga alls i det.
 
Ser ut som tretex (porös board). Det är ett skitmaterial enl mig.. Riv ner och sätt gips...

Fodren kan du ta bort om du är väldigt försiktig. Dom kan vara spröda om dom är gamla. Ofta är det bättre att dra spiken igenom listen än att dra ut den (då stora flisor kan lossna)
 
Tack för svaren. Lutar åt att riva ner allt och sätta upp gips.

Funderar på hur de blir isoleringsmässigt med gips istället för masonite/tretex. En väg är yttervägg med fönster en annan går delvis mot garaget. Har inte koll på hur huset är isolerat för övrigt. Men tror ni det kan göra skillnad?

Sedan blir det väl 13 mm gips. Hur tror ni lösningen mot foder blir då masonite/tretex är 15 mm. Vill ju inte ha glipa mot vägen. Kanske går lösa med nån form av smyglist?
 
Förmodligen är det tretex som var dåtidens isolerskiva, har sina fördelar, men ger väl inte en slät vägg alla gånger :)
Jag skulle försöka behålla tretexskivan och sätta gips utanpå. (mest för att behålla isoleringen och slippa jobbet att ta bort den) om man kan ta bort fodret kanske man kan göra plats för gipsskivan?
 
Kommer nog behålla den på ytterväggarna för att ha kvar lite isolering.
Men har nu rivit ner tretexen på innervägarna som var i sämst skick.
Hur jämnt underlägg behövs för att sätta 13 mm gips. Råsponten som var under har lite nivå skillnad på vissa ställen. Behöver man sätta upp läckt för att få det helt plant eller kan man försöka jämna till med hyvel och lägga emellan tunn masonite?
 
Sålänge det inte är djupa vågor så klarar 13mm gips ojämnheter. Jag tror att om du mäter med en rätsiva eller vattpass på väggen så klara du vågor på 5-10mm utan problem, och upp till 20-25mm med någon form av bruk eller fix som lim.
Någon skruv för initiell hållfasthet, och fixen för att få det att häfta i vågorna.
 
Ok! Gick över med ett vattenpass och det är runt 5 mm. Vissa brädor buktar ut lite mer. Men då kan jag sätta upp dem med enbart skruv utan att oroa mig för att det ska synas några ojämnheter på gipsskiva?
 
Är det bara enstaka plankor eller hela väggen?
Om det är plankor som sjunker in i förhållande till resten av väggen är det inget problem.
Men sticker dom ut så kommer det synas igenom då resten av skivan spänns mot väggen, isf hade jag hyvlat lite på dom du var inne på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.