Ska göra om ett rum på ca 50 m2. Idag sitter det en gammal strukturtapet på väggarna. Vi vill ha en slät yta att måla på. Har ni några tips på hur man bäst/smidigast gör ytan slät.
 
Går det inte att riva ner strukturtapeten? Om inte, satsa på renoveringsgips istället.
 
Davidbagare
Köp en tapetborttagarmaskin för ett par hundralappar och ta ner tapeten. Det blir bäst!
 
Bor man i ett äldre hus med ojämna väggar så är det bra att lära sig bredspackla. Enklast att ta bort en dåligt sittande tapet men sitter den som berget så bredspackar man över den. Får man bort tapeten så måste man ofta spackla underlaget. Det första rummet jag bredspacklade fick jag in tekniken när det nästan var klart på femte dagen om jag minns rätt. Det är ganska tålamodsprövande fram till dess men väldigt skönt när man behärskar bredspackling. Det blir billigare och snabbare än gips när man har lärt sig tekniken.
 
Immobil Immobil skrev:
Går det inte att riva ner strukturtapeten? Om inte, satsa på renoveringsgips istället.
Jag har inte testat att riva bort den gamla tapeten. Ska ge mig på det snart. Om jag får bort den hyfsat och spacklar de ställen som behövs. Behöver man inte ”spärra” på något sätt innan jag målar då?
 
Grundfärg brukar vara bra att lägga före täckfärgen. Läs anvisningarna för det färgsystem som du tänker använda.
 
Vi gjorde precis denna process och gick på bredspackling. Skönt å bli av med strukturväven. Vi valde att ha kvar väven bakom då denna suttit länge (läs sitter av bara h-te) och är mer tålig än gips när det kommer till "yttre våld" från småfolk

Ett annat tips oxå... bryt grundfärgen i den kulör du önskar och färdigstryk sedan en gång efter med vanlig färg (samma brytning) så slipper du måla 3ggr

Kör hårt och lycka till!
 
F
T TommyC skrev:
man i ett äldre hus med ojämna väggar så är det bra att lära sig bredspackla

Vi gjorde det i vårt gamla 40-tals hus. Resultatet blev jättefint men ytan är väldigt skör och ömtålig. Repas och skavs väldigt lätt. Knepigt när man har småbarn.
 
  • Gilla
fuzzfuzz
  • Laddar…
Renoveringstapet är ett elände. Jag har provat det i ett rum i huset och ser ingen vinning med det kontra att spackla.
River du ner tapeterna behöver du troligtvis bredspackla väggarna hur som haver men det är en mycket mer tacksam yta att spackla än att göra det direkt på strukturtapeten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tänkte ge mig på att bredspackla väggarna. Har läst lite om rullspackel. Någon som har erfarenhet av det?
 
H Henrikjosse skrev:
Tänkte ge mig på att bredspackla väggarna. Har läst lite om rullspackel. Någon som har erfarenhet av det?
Enklare få ut. Men du måste ändå dra av med spackel fär att få jämn yta

gör inen skillnad i arbete för en amatör. Kör med vanligt
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Renoveringstapet är ett elände. Jag har provat det i ett rum i huset och ser ingen vinning med det kontra att spackla.
River du ner tapeterna behöver du troligtvis bredspackla väggarna hur som haver men det är en mycket mer tacksam yta att spackla än att göra det direkt på strukturtapeten.
Menar du smeta på klister och sen trycka dit tapeten är svårt? Har provat 2 olika sorter och det är ju enklare än att tapetsera till och med. Och bra blev det med.
 
Det ser ju ut att gå rejält mycket snabbare att lägga på jämfört med traditionellt spackel.
 
raveper raveper skrev:
Menar du smeta på klister och sen trycka dit tapeten är svårt? Har provat 2 olika sorter och det är ju enklare än att tapetsera till och med. Och bra blev det med.
Måste man inte ändå spackla om man inte vill ha synliga skarvar? När jag bredspacklade ett rum så körde en granne med renoveringstapet. Den var dyr och ett elände att montera samt resultatet blev sämre än bredspackling. Det var dock länge sedan så kanske annorlunda idag.
 
Vill man ha den helt skarvlös så är det ju bara dra i lite spackel. På vilket sätt var den eländig att montera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.