Hej!

Har nyligen flyttat in i en äldre lägenhet från 1910.
I köket finns ett skafferi med dörr till, där jag tänkt plocka bort dörr och karm och bredda öppningen till samma bredd som skafferiets insidor.
Innerväggen som karmen sitter i är en putsad tegelvägg. Efter att ha plockat bort foder och knackat bort en del av putsen upptäckte jag att avväxlingsbalken i trä som karmen sitter i upptill bara ha ca 50mm upplag på teglet i sidled.
För att liva teglet med skafferivägg behöver jag bredda öppningen betydligt mer än så, ca 200mm.
Även om jag anar att avväxlingen endast är för karmen (då den sitter relativt löst) så vågar jag inte bara ta bort den för risken att ovanliggande tegel faller. Fogarna är ju såklart spröda och ganska opålitliga.

Vilka alternativ har jag här? Bifogar lite bilder för förtydligande

PS. För den orolige så är väggen konstaterat icke bärande av både konstruktör, mäklare samt att granne under i identisk lägenhet har plockat ner hela sin.

Tack!
 
  • Renoveringsprojekt där en dörröppning till ett skafferi i en äldre lägenhet breddas, med synliga tegelväggar och avväxlingsbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i en tegelvägg med en träbalk upptill, puts och foder delvis borttaget, skafferiets innehåll synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Jag förmodar att du inte ska riva teglet ovanför, eller regeln som bär teglet?
I så fall:

Du får ta ner karmen etappvis.
- Såga av innerkarmen på bägge sidor en bit innanför öppningen så att bärningen är kvar på regeln som bär teglet. Tag bort den avsågade överkarmen.
- Sätt provisoriska stämp som stöd till regeln som bär teglet.
- Ta bort hela karmen.

Sen får du improvisera för att få till ett nytt stöd för bärningen av teglet, ett klassiskt fall av LPP (Löses På Plats).
Inget kompett svar, men en början kanske :)
 
Tack för svaret!

Karmen går ju fint att plocka ner utan stämp eftersom balken som bär teglet ovan har upplag på teglet i sidled.
Det är ju egentligen LPP delen jag hade behövt hjälp med ;)

Tanken nu är att frafsa ur en tegelfog ovanför raden som är ovanför träbalken och sätta in ett tillräckligt långt plattjärn kanske ett 50x6mm med ordentligt upplag utanför den tänkta öppningen - för att sedan kunna ta bort träbalk och tegel i sidled, hur låter det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.