Hej,

Vi har tänkt att öppna upp denna vägg som ni ser på bilden. Väggen är en gammal yttervägg, som tagits upp för att bygga ett nytt sovrum. 2st gamla reglar är redan avväxlade, men vi vill ta bort de 2 som finns kvar så att det blir en hel öppning på cirka 2,7 meter. Vi har en övervåning, väggen är på nedervåning. Vägg går parallellt med takstolar. Hur bör vi gå till väga? Ett stort problem är att det inte finns a eller k-ritningar på vårat hus.

Hoppas ni kan svara på mina frågor! Hälsningar Fredrik
 
  • Inomhusbyggarbetsplats med delvis rivet väggparti, träreglar och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i en gammal yttervägg med avväxlade reglar och synliga kablar, planerad för utbyggnad av sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg som går parallellt med takstolarna i ett hus med regelstomme är normalt inte bärande. Mycket mer går inte att säga utan mer dokumentation. Ritningar kan till viss del ersättas med fotografier. Uppgift om byggår är alltid intressant.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En vägg som går parallellt med takstolarna i ett hus med regelstomme är normalt inte bärande. Mycket mer går inte att säga utan mer dokumentation. Ritningar kan till viss del ersättas med fotografier. Uppgift om byggår är alltid intressant.
Hej,

Vi har frågat tidigare ägare (som även byggt huset) gällande vad han tror kring att bära av väggen och fick då svaret: ”Jo, det är en gammal yttervägg. Den väggen bär vid ytterväggen och mitt på. Ca 400mm på ömse sidor om mitten så går det ner 2 stående reglar som bär en limträbalk i taket på sovrummet uppe. Limträbalken bär yttertaket och de stående reglarna går ner på bägge sidor om dörren till sovrummet där uppe.”

Denna del av huset är byggt kring 1994!
 
Hopplöst att räkna på det utan att veta exakt hur det ser ut. Har tidigare ägaren, som också byggt huset, inga ritningar tycker jag det är skumt. Jag skulle nog återställa väggen.
 
BirgitS
Borde det inte finnas ritningar som togs fram till bygglovet hos kommunen när det är från 1994?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.