Hej,
På min brygga har jag infälld belysning som sitter i 20 mm borrhål. Dessa skall bytas till bättre kvalite men jag behöver bredda borrhålet till 24 mm.

Hur gör jag det på bästa sätt? Antar att en normal träborr är svårt att använda i ett existerande hål?

Med vänlig hälsning,
 
ullberg
borra ett 24mm hål i en spillbit trä/plywood, fixera den över befintligt hål (tvingar el. dyl) och borra upp, blir nog bäst med en hålsåg.

Att montera två hålsågar i varandra (ett annat sätt) tror jag inte funkar då det är så lite skillnad på diametern...

/U
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Sticksåg är ju också ett alternativ
 
Går även att knacka i en träplugg som är 19-20mm och sedan köra som vanligt med 24mm hålsåg.
 
Beroende på vad du har för verktyg.

Jag skulle borra upp 24 mm i en bit MDF eller annat tunnare material och köra handöverfräsen med kopieringsfrässtål.

Alternativt sätta en bräda över hålet och borra med 24 mm borr rakt ned. Mät ut centrum först och markera i brädan så att du har något att utgå från.
 
tack
 
Gör brädan rätt lång och stå på den, en fot på vardera sida..
 
Mats-S
Liemannen skrev:
[länk]

Börja med en sån, sen fortsätt med vanligt borr?
Behövs inga verktyg för 400 spänn för det här ... Martin Timmel syndromet slår till här på forumet som vanligt ;-)
Gör som tidigare sagts, fixa en "plugg" som är 20 mm (eller 21 mm så den sitter tight) Slå in den i befintligt hål, borra nytt hål, problem solved och du har sparat 400 spänn :)

Har sagt det tidigare, upprepar det återigen, gå inte på allt skit som ni ser på diverse fixar-TV-program ... man behöver INTE ha alla möliga specialverktyg mellan himmel och jord, keep it simple brukar funka i 90% av fallen (y)
 
Timell alltså. Här googlar man fram en lösning, så blir man anklagad för att titta på tv..
Men håller med, den lösningen borde funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.