Jag ska snart ge mig in i rullspacklandets förlovade land och tänkte underlätta livet för mig någorlunda genom att köpa en ordentlig tvåhandsspackelspade men frågan är vilket bredd jag ska köra på: 80 cm? 100 cm? Ni som vet vad ni pysslar med, finns det risk att en alltför bred spade bara trixar till det för mig och blir svårare att använda?
 
Jag skulle inte gått på bredare än 45cm, blir jäkligt tungjobbat med bredare.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag skulle inte gått på bredare än 45cm, blir jäkligt tungjobbat med bredare.
Ok tack för svaret! Jag kollade på ett gäng tutorials på nätet; denna bland annat:
. Jag är kategoriskt usel på att avgöra mått av alla det slag, vad tror du han använder för bredd?
 
Är nog 70-80cm men han jobbar som målare också, det är inte så lätt som han får det att verka.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är nog 70-80cm men han jobbar som målare också, det är inte så lätt som han får det att verka.
Nej det är väl det enda man kan vara helt säker på; att det inte är så lätt som dom får det att verka. Men däremot tänker jag som sagt att man i alla fall kan underlätta för sig själv så gott det går med korrekta verktyg. Men enligt din erfarenhet så är över 45 jobbigare i hantering mot vad man eventuellt vinner i täckning av ytan?
 
60 cm skulle rekommendera, 45 cm blir för smalt för tvåhandsgrepp.
Tänk dock på att dessa spackel spadar (Parfait Liss ) är svindyra, du får räkna med 600-800 kr styck för dem.
 
S SpackelFredrik skrev:
60 cm skulle rekommendera, 45 cm blir för smalt för tvåhandsgrepp.
Tänk dock på att dessa spackel spadar (Parfait Liss ) är svindyra, du får räkna med 600-800 kr styck för dem.
Ok tack för tipset! Jag kommer spackla i princip ett helt hus så jag tar gärna en lite dyrare investering i verktygen om det innebär att jag får bättre möjligheter att göra ett bra jobb!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.