Jag funderar lite på hur bred en yttertrappa bör vara. Dörren är ca 90 cm bred. Jag tänkte först gå efter innermåttet på dörrfodret vilket är 110 cm, men det kanske är bättre att ha yttermåttet på dörrfodret som är 138 cm. Vad anser ni?
 
  • dörrbredd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varning! Jag vet egentligen inget om trappor eller hur det brukar vara....

Jag skulle gå på yttermåttet. Tycker det känns smalt med 110. Du har inga liknande trappor i din närhet så att du kan se hur det brukar se ut och få en bättre känsla för vad du trivs med?
 
Du har rätt. Det blir nog alldeles för smalt. Man vill ju kunna stå på trappan och öppna dörren utan att ramla :)
Jag kör på yttermåtten av dörrfodret. Så hoppas jag att det blir tillräckligt.
 
bygg hellre lite för stort än lite för litet. kostar max några kronor extra, och att göra om är ju inte skoj, vilket betyder att du kommer att irritera dig varje gång du använder dörren resten av din tid i huset.
 
Är det inte bättre att ha ännu bredare?

//Patrik
 
Jag utgick från fodret för att få det symmetriskt. Tyckte skarven kunde bli ett bra avslut. Men ni har rätt i att det finns fördelar med att ha den bredare. Hursomhelst har jag nu gjort trappan klar och det blev yttermåttet på fodret jag gick efter och det fungerar alldeles utmärkt. Tack för era synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.