Hej,
Hörde att man inte ska ha för breda trägolv om man har golvvärme, pga risk för att golvet slår/vrider sig. Kan någon verifiera/förkasta den teorin? Hur breda golv kan man ha tillsammans med golvvärme?

mvh
David
 
Jag bestämde mig just för 20x135mm.

Det är möjligt att det finns ett större utbud än det jag har hittat men givet att golvet inte skall vara tjockare än 20mm (mer är dumt ovan gv) så fanns inget bredare än 135.

Mao kanske du inte behöver fundera så mycket.....:=)

Jag har ingen erfarenhet av för breda plank, men det är säkert klokt att ta ev risk för att det slår sig i beaktande.

/Mathias (med träningsvärk i axlar efter att ha bankat 5" spik med liten slägga....)
 
Hej,
Vi har i alla fall 25x158 mm furugolv på golvvärme. Golvet kommer från Siljan och enligt dem fungerar det utmärkt på golvvärme. Brädorna är urfrästa på undersidan, vilket vad jag har hört bla ska hindra att brädorna slår/vrider sig.

Ska golvet ligga som bärande konstruktion direkt på reglarna (som i vårt fall), dvs inga spånskivor eller dyl under, så bör det vara minst 25 mm tjockt men max 30 mm. Detta enligt både Siljan och Dala Floda Golv.
 
30mm trä ovanför golvvärme är direkt olämpligt. 25 mm är ett gränsfall. 20mm ok.

Har du ett värmesystem med enbart golvvärme är det katastrof att lägga så tjockt golv pga att du tvingar upp framledningstemperaturen bara för att hantera värmebehovet i trägolvsrummet. Har man ett blandsystem med både gamla högtemp radiatorer och golvärme spelar det lite mindre roll, men det är ändå att elda för kråkorna att ha så tjockt golv.
 
MathiasS skrev:
Har du ett värmesystem med enbart golvvärme är det katastrof att lägga så tjockt golv pga att du tvingar upp framledningstemperaturen bara för att hantera värmebehovet i trägolvsrummet.
Hmmm, det där ör man ofta på forumet och på andra ställen... Men visst måste det även påverka vad man har under (energin man stoppar in under golvplankorna måste ju ta vägen någonstans, eller?). Har du bra isolering samt konvektorplåtar (alá Wirsbos golvkasett) så borde det väl funka ganska bra med ett rätt "fett" trägolv, eller?

...eller blir det bara varmt i mellanrummet mellan undergolv/isolering och planken? :-/


JoGi
 
MattiasS->
Du verkar väldigt säker på din sak. Egen erfarenhet eller vart har du fått informationen ifrån?
Du menar alltså att 20 mm är tillräckligt som bärande konstruktion direkt på golvreglarna? Enligt golvtillverkarna vi pratat med är det inte det.
Då borde man inte kunna lägga 22 mm golvspån på golvvärme heller då? Eller leder golvspån värmen bättre än ett trägolv? Lägger du golvspån kommer du ju ännu högre upp från golvvärmen eftersom golvet också bygger endel, ovavsett om du väljer ett laminat eller parkettgolv, eller hur?

Jag pratar inte om golvvärme ingjutet i betongplatta, utan golvvärme i träbjäklag med krypgrund under. Är golvvärmen ingjuten i plattan hamnar ju golvet längre ifrån rören än när man som i vårt fall har golvvärmerören liggandes i plåtar mellan golvbjälkarna.

Nåja.. det återstår snart att se om vi eldar för kråkorna...
 
Vi pratar om två saker:

1. Hur tjockt golv krävs för att få bärighet.
2. Hur tjockt golv är lämpligt att förlägga ovan golvvärme.

Dessa två saker stämmer inte alltid överens.

Jag säger inte att 20mm golv räcker för alla träbjälklag, jag säger däremot att det är olämpligt att lägga tjockare golv än så ovanpå golvvärme.

Någonstans har jag ett finurligt excelark som räknar lite på dessa saker, jag ska se om jag kan hitta det och göra ett par "simuleringar".

Marge, ring till några golvvärmeleverantörer och hör vad dom tycker om 25-30mm trägolv ovanpå rören!!! Ibland har man kanske inget val, men går det att undvika så...

Mvh,
Mathias




 
Några beräknade halvsanningar:

För något golvvärmesystem där vi bara ändrar ytskiktet gäller följande:

Med klinker krävs en framledningstemp på 34grader.
Med 28mm trägolv krävs en framledningstemp på drygt 45grader.
18mm trägolv ligger någonstans däremellan.

Det jag försöker säga är att givet en värmepump ger dessa skillnader i framledningstemp relativt stor effekt på pumpens verkningsgrad (elda för kråkorna).

Spånskiva är inte lika värmetrögt som trä (inte lika tätt), men golvvärmesystem med spånskiva och dubbelgips ovanför rören är väl inget att hurra för det heller....
 
Gips leder värme relativt bra så det är inget större problem. Orsaken till att spån leder värme något bättre än trä är att spånskivan är mycket materialtätare, d.v.s innehåller mindre mängd luft än massivt trä. Luft isolerar väldigt bra.

Det man kan göra för att minska totala tjockleken över golvvämerören är att lägga spånskivor i botten, alltså spika/skruva dessa mot bjälklaget. Sen lägger du glespanel ,t.ex vanlig råspont 22x95 som bärare för värmeplåtarna. På detta lägger du ditt golv och det ska funka bra med max 30 mm massivt trä enligt flera tillverkare. Som Mathias skriver så kräver tjockare golv en högre vattentemperatur i rören, men det beror ju också på hur varma golv man vill ha.

En kompis har 22 mm spån + 15 mm parkett över sina rör och det funkar bra.

Notera att du måste ha minst 15 mm parkett på glespanelen för att det skall funka, tunnare parkett kommer förmodligen att svikta.
Vi kommer att köra 15 mm parkett på en del ställen samt massivt 25mm furugolv på andra, tunnare vågar jag mig inte på.
 
Marge, ring till några golvvärmeleverantörer och hör vad dom tycker om 25-30mm trägolv ovanpå rören!!!
I Wirsbos broschyr "Rörläggning och installationsprinciper" står:
"Homogent trägolv (golvplank) med max 30 mm tjocklek kan användas. Planken fästes i golvreglarna enligt leverantörens anvisningar"
 
marge skrev:
I Wirsbos broschyr "Rörläggning och installationsprinciper" står:
"Homogent trägolv (golvplank) med max 30 mm tjocklek kan användas. Planken fästes i golvreglarna enligt leverantörens anvisningar"
Ja det är klart att det *KAN* användas, frågan är hur optimalt anläggningen fungerar.

Jag har själv löst problemet genom att lägga rören i glespanel på bjälklaget, och därefter blir det 20mm trä ovanpå detta. Jag kunde ha använt 15-16mm också, men vill ha några millimeter extra för att kunna slipa golvet vid behov.

Resultat:
1. Golvvärme fungerar bra
2. Golvet är bärigt.

TROTS detta är det rummet med trägolv som kommer vara "dimensionerande" för framledningstemperaturen som VP måste producera => bara för att jag ska ha trägolv får pumpen arbeta i mindre effektivt arbetsområde => sämre driftsekonomi. Tjockare golv hade gett ytterligare 5-7grader högre framledningstemp och ännu sämre verkningsgrad som följd.

 
Jaja, vi har lagt 140 kvm av huset på detta sätt redan , så, som jag skrev tidigare, det återstår ju bara att se om vi bara kommer att elda för kråkorna (har inte installerat pumpen än).

Konstigt att inte VVS ingengören som räknat på effektbehov mm kommenterat vårt val av 25 mm trägolv, det borde han ju ha gjort i fall det minskar effekten så pass mycket som du säger. Nåväl, gjort är gjort i alla fall. ;D
 
Man skall inte gråta över spilld mjölk. ;)
 


En sammanfattning skulle kunna vara:

1.) För breda golv kan ge vridningar
2.) För djupa golv ger sämre värmeledande egenskaper och kan leda till att värmen inte kommer igenom?

Korrekt uppfattat?
En slutlig fråga, slipper man vridningarna om brädan är "spårad" på undersidan? Skulle man kunna ha upp till 250 mm brett i så fall? Säg ja ;)

mvh
David
 
Riktiga golvbräder SKALL vara spårade på undersidan just för att motverka att brädan slår sig.

En bredare planka har större inbyggd rörelsemån än en smalare, om den då skruvas längs bägge sidor så har du byggt in en möjlighet att den kan bågna på mitten om den läggs när det är väldigt torrt. När kuftfuktigheten ökar så börjar den svälla, om den då sitter stumt i kanterna kan den resa sig på mitten.

Omvänt kan det bli så att du får lite större glipor mellan planken när det är torrt ute om du lägger golvet när det är extremt fuktigt, typ regnig höst.

Troligtvis är det ingen fara i ett hus som alltid är uppvärmt och håller en hyfsad jämn nivå på luftfuktigheten, det är värre i en sommarstuga med stora förändringar i temperatur och fuktighet.

Nog med skrämselpropaganda, jag tror att det funkar alldeles utmärkt men kolla med några olika erfarna golvtillverkare typ Dala Floda och MörkaSkog eller vad de heter, de om några borde ju veta.

Hoppas de säger OK, för det kommer bli riktigt snyggt med så breda plank!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.