Hur breda mjukfogar ska man godkänna att en firma gör när dom kaklar ett badrum.

I mitt fall så har dom satt kaklet lite dåligt i en del hörn men säger att det inte kommer att synas när dom mjukfogat.

Bör inte mjukfogen vara samma bredd som övriga fogar på väggen ?

Finns det några branchregler om sånt ?
 
Tack det var ett bra dokument.
 
T
Hur blev det? Har dom mjukfogat?
 
Lejon skrev:
Tack det var ett bra dokument.
Ja det är en bra vägledning, men jag har aldrig förstått varför de ska hålla fast vid det inledande stycket i kap. 1.1.

"Hel platta skall eftersträvas på sidokantytorna vid öppningar (fönster, dörr eller liknande).
Åtgärden har högre prioritet än hel platta i vägghörn. Kravet medför att dubbelskärning
kan erfordras ovan och under öppningen."

- Finns det något fulare?

(Sorry, lite OT...)
 
T
Japp, dubbelskärning över eller under antingen fönster eller dörr är grymt fult.
 
Nej inte mjukfogat än, dom är här just nu och slutför det sista. Dom sätter fönstersmygarna nu.

Har även klagat på detta då jag tycker fogarna ska vara jämna runt hörnlisterna som dom sätter. Som det ser ut nu så går kaklet mot listerna på vissa ställen och på vissa är det ca. 5 mm mellan listerna och kaklet. Är detta något som man ska godkänna ? Kan inte hitta något om detta i det dokumentet som länkats till tidigare.

Funderar vidare på mjukfogen, blir det bar om dom mjukfogar när plattorna går ihopp i ett hörn, alla mjukfog sitter då "utanpå" plattorna och inte i någon fog. Håller detta framöver eller kommer det lossna ?

Enligt hantverkaren så skulle detta gå igenom en besiktning, men jag vet inte hur petig man ska vara.
 
Redigerat:
T
Angående mjukfogen så håller det.

Angående fogen intill listen så inte OK. Antingen kör man ända in till listen eller en fogbredd emellan (3mm). Det är vilket man föredrar men det är lättare att få till det snyggt om man kör med en fogbredd intill listen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.