Jag håller på att sätta in ett nytt kök hemma och har lite funderingar kring kyl och frys.
1: Bredden på kylen och frysen är ju mindre än 60cm, sätter jag dem dikt an mot varandra blir det ju en lucka på en cm till höger. De blir ju inte centrerade mot skåpen ovanför heller.

2: Enligt Ikea skall man vända på dörrarna så att de sitter mot varandra för att inte få märken när man öppnar dem. Men nu tar det emot bänkskivan till vänster istället om man öppnar kylskåpsdörren typ 150 grader. (Tag har en täckskiva mellan kyl och bänk från golv till tak.

3: Det följde inte med något kit för att skruva ihop kyl och frys vilken innebär att frysen flyttar lite på sig när man öppnar den.

Några ideer på hur man löser dessa grejjer? Hur har ni gjort?
mvh
M
 
1) Låt det vara 0,25 cm spelrum till ytterkanterna och 0,5 cm mellan kyl/frys.

2) Flytta ut kyl/frys så kan du öppna 180° eller så lär ni er att inte öppna mer än tex 140°.

3) Vad jag känner till så brukar man inte skruva ihop kyl/frys utan dom står lösa.
Om man vill förhindra att enheterna åker inåt så kan man skruva fast någon kloss eller liknande på väggen bakom enheterna eller bak på enheterna.

Edit: ändrat till rätt måttenhet, tack @Dan_Johansson
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
1) Låt det vara 0,25 mm spelrum till ytterkanterna och 0,5 mm mellan kyl/frys.

2) Flytta ut kyl/frys så kan du öppna 180° eller så lär ni er att inte öppna mer än tex 140°.

3) Vad jag känner till så brukar man inte skruva ihop kyl/frys utan dom står lösa.
Om man vill förhindra att enheterna åker inåt så kan man skruva fast någon kloss eller liknande på väggen bakom enheterna eller bak på enheterna.
Antar att du menar 0,25 och 0,5 centimeter? Det är både rimliga avstånd, och görbart i verkligheten. Att justera in skåpen på tiondelar av en millimeter är poänglöst ... ;):)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
1) Låt det vara 0,25 cm spelrum till ytterkanterna och 0,5 cm mellan kyl/frys.

2) Flytta ut kyl/frys så kan du öppna 180° eller så lär ni er att inte öppna mer än tex 140°.

3) Vad jag känner till så brukar man inte skruva ihop kyl/frys utan dom står lösa.
Om man vill förhindra att enheterna åker inåt så kan man skruva fast någon kloss eller liknande på väggen bakom enheterna eller bak på enheterna.

Edit: ändrat till rätt måttenhet, tack @Dan_Johansson
Det är lite så jag har löst det nu.Jag ha lagt masonit i mellan så att de skall klämmas på plats. Jag funderad på om det fanns någon smuttare lösning. Min gamla kyl/frys kunde skruvas ihop. Jag får väl dra ett buntband nere vid fötterna, det borde funka hyfsat.

Tycker att det känns som det blir fult att flytta fram det. Vill inte gärna att kanten skall sticka ut mer än täckskivan (Täckskivan är 61 cm, bänskivan är 63).

Stör mig också på att kylen och frysen lutar bakåt trots att jag sänkt de så mycket som möjligt på frambenen, är det normalt?
 
Har du skåp över kan man även lägga något litet mellan och spänna upp skåpet mot överskåpen...

De ska luta lite bakåt, bra för både avrinning av vatten och självstängande dörrar. ..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Micklacks Micklacks skrev:
Stör mig också på att kylen och frysen lutar bakåt trots att jag sänkt de så mycket som möjligt på frambenen, är det normalt?
Hur mycket lutar golvet egentligen?
Kanske behöver lägga något på golvet som gör det planare.

Välkommen till forumet!

Demmpa Demmpa skrev:
1) Låt det vara 0,25 cm spelrum till ytterkanterna och 0,5 cm mellan kyl/frys.
Det är ung. vad vi har och jag har aldrig tyckt att det är något konstigt med det. Det är ju meningen att man ska kunna ta ut kyl och frys för rengöring och då behöver man ha lite marginaler.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket lutar golvet egentligen?
Kanske behöver lägga något på golvet som gör det planare.

Välkommen till forumet!


Det är ung. vad vi har och jag har aldrig tyckt att det är något konstigt med det. Det är ju meningen att man ska kunna ta ut kyl och frys för rengöring och då behöver man ha lite marginaler.
Golvet lutar inte, eller plant enligt vattenpass. Jag ska kolla när jag kommer hem hur mycket kylen lutar bakåt i mm mellan nederkant och överkant.
 
S
Micklacks Micklacks skrev:
Stör mig också på att kylen och frysen lutar bakåt trots att jag sänkt de så mycket som möjligt på frambenen, är det normalt?
Hade samma på vårt kyl/frys-kombiskåp. Jag satte plastklossar under spillskyddet på rätt plats och djup för bakre hjulen. Går rätt ok att rulla ut och in skåpet, klossarna eller vilken distans du nu använder behöver ju inte vara så hög. Det blev helt bra tycker jag, och jag kunde justera lutningen fint med framfötterna så klossarnas höjd behövde bara vara ungefärlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.