Karl skrev:
Hej.
Hur brett bör ett dubbelgarage vara minimum  :-?
Beror ju lite på.

Jag har 8meter invändigt i mitt mekgarage och det är absolut det minsta jag skulle bygga om jag skulle bygga nytt nu. Gärna att det skulle vara minst 10m för att ha plats med hyllor och sortiment mm mm

Är det ett parkeringsgarage för lättare mekning såsom bromsar, hjulbyten och lite servicar så räcker det med 8m.


 
Beror som sagt på syftet och vad kommunen tycker.... kan ett garage någonsin vara för stoort?

Jag hjälpte svärfar att bygga 6 m utvändig bredd i somras vilket egentligen känns alltför snålt, jag hade inte gjort så smalt....
 
Ser att en del hustillverkare som erbjuder garage osse har runt 6 meter invändigt på sina dubbelgarage.
 
Har skickat in om bygglov. Det blir 6,5 m brett så jag kommer att använda det som ett stort enbilsgarage. Får tyvärr inte tillstånd på större. Men jag håller med de föregående svaren ju större desto bättre. Men om man ska mecka eller dyl. så kan man köra ut den andra bilen. Ett vanligt mått på dubbelgarage är 6x8 meter. enl byggbolagen.
Mvh Luppe
 
Vårt garage blir närmare 7 meter brett men ganska så kort. bygglovet tillät bara 40kvm så det fick anpassas lite. när vi satte ut för plattan råkade det bli nån decimeter fel åt varje håll dock...
 
styrman1 skrev:
när vi satte ut för plattan råkade det bli nån decimeter fel åt varje håll dock...
Ahhaaa...

Påminner om en snickarhistoria jag hörde om ett gäng grundkillar som gjöt en grund åt en kund. Allt var frid och fröjd med grunden och plattan gjöts, sedan kommer huset och min kompis skall montera hela härligheten MEN... Huset får inte plats på plattan :surprised: :p :-X

En av grundkillarna som f.ö. hjälper till vid monteringen mäter igen med sitt rullband och jodå, grundmåttet stämmer på centimetern. Kompisen mäter väggblocken och jodå, det stämmer också på centimetern!

Vid en liten senare kontroll visar det sig att grundkillens mätband saknar en meter:
9, 10, 11, 13, 14...

Kan berätta att leverantören av mätbandet fick kompensera kunden duktigt ekonomiskt ;)
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
ByggaNytt skrev:
[quote author=styrman1 link=1132578097/0#5 date=1132692587]när vi satte ut för plattan råkade det bli nån decimeter fel åt varje håll dock...
Ahhaaa...

Påminner om en snickarhistoria jag hörde om ett gäng grundkillar som gjöt en grund åt en kund. Allt var frid och fröjd med grunden och plattan gjöts, sedan kommer huset och min kompis skall montera hela härligheten MEN... Huset får inte plats på plattan :surprised: :p :-X

En av grundkillarna som f.ö. hjälper till vid monteringen mäter igen med sitt rullband och jodå, grundmåttet stämmer på centimetern. Kompisen mäter väggblocken och jodå, det stämmer också på centimetern!

Vid en liten senare kontroll visar det sig att grundkillens mätband saknar en meter:
9, 10, 11, 13, 14...

Kan berätta att leverantören av mätbandet fick kompensera kunden duktigt ekonomiskt ;)
[/quote]

Jag bara måste ::) :D ;D ;D ;D ;D ;D
 
Jag undrar oxå lite angående bredd på dubbel garage, mitt kommer vara knappt 7m brett, men vet inte riktig vilken bredd jag ska ha på garageporten, vill bara ha en enda port jag ska även ha en dörr jämte garage porten. har funderat på 4 eller 4,5m port räcker detta för ett dubbelgarage? det kommer vara ca 11 längd. Det ska vara förrådsdel längst in i garaget.
 
Hej...har skickat in bygglov på garage, 7*9m..hoppas att det skall bli bra..ska ha loft på detta också..(Jag ska få ett killrum)..Jippie! :cool:
 
ag undrar oxå lite angående bredd på dubbel garage, mitt kommer vara knappt 7m brett, men vet inte riktig vilken bredd jag ska ha på garageporten, vill bara ha en enda port jag ska även ha en dörr jämte garage porten. har funderat på 4 eller 4,5m port räcker detta för ett dubbelgarage? det kommer vara ca 11 längd. Det ska vara förrådsdel längst in i garaget.



Hej Jag går i samma funderingar som du .Jag har fasat av i plattan för en port på 4meter ,men jag funderar på om det fungerar för 2 bilar.Jag kan inte avara en längre sträcka för att jag måste ha garage dörren brevid porten och garaget kommer bli 6.2 meter brett
 
Vi har 8,5 ytterbredd och 6,4 m djup i ytter mått. Porten är en dubbel på 5 m bredd.
En viktig detalj är inte bara bredden utan att man kan köra in bilen och samtidigt ha distans till porten. En normal bil är max 5 m djup och 2 m bred vilket kan vara utgångspunkt vid byggnation. Man bör inte bygga ett garage efter en småbil eftersom man kanske vill sälja till någon som har en Volvo 940 som tar upp lite plats.

garagekorr.jpg
 
mitt garage som är 9,52 brett och 16,25 långt (utvändigt mått) har tre portar på gaveln (9,52). två vanliga 2,4m för bilarna som leder in till en bildel på 5,5*5,5m och till mekdelen en port som är 3*3m,invändigt där ärbredden ca 3,5m. i bildelen står bara bilarna parkerade,en saab 9-5 o en merca 124, det är lite trångt men det går. helst skulle den delen varit 0,5m bredare. mekdelens bredd är åxå lite halvtrångt med det går att skruva hyfsat runt en personbil, tex lyfte jag upp en volvo 850 helt å hållet på 4 pallbockar och bytte automatlåda och det gick bra. men ska jag skruva i baklastaren så blir det i trängsta laget, så 1 meter till på bredden hade inte varit dumt. men tyvärr var bredden begränsad pga takstolarna jag köpt begagnade.
 
Förra helgen vinterparkerade jag 3 bilar i bredd i mitt garage, plattan är 6,30 * 13,1 utvändigt och väggarna är 4,5 + 12 + 4,5 cm + korrugerad plåt.......3:e bilen fick jag "handrulla" på plats med ca 10 cm tillgodo på var sida  :-/

Man bygger visst alltid garagen för små  >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.