VI har gjort en beställning på bänkskivor i granit. Skivorna ska ligga på IKEAS bänkskåp Faktum som har ett totaldjup med dörr på 596 mm från vägg.

När vi ritade skissen för bänkskivorna så angav jag 610 mm som bred på graniten. När Diapol var här och mätte så ville killen att jag skulle ha 620 mm. Eftersom jag tycker det är fult med utstickande kanter så blir jag villrådig om det kommer att bli se bra ut med 24 mm utskjutande bänk. Bänkskåpen är format som ett U med en spishäll på snedvägg i hörnet.

Ikeas bänkskivor är 606 mm, alltså 1 centimeter utanför skåpsdörrarna, vilket verkar rimligt. Mina skivor kommer att sticka ut 2,4 cm. Är det för mycket?
 
Jag tycker det beror lite på hur tjocka dina bänkskivor är. Ju tjockare skivor kan ha mer överhäng utan att det ser tokigt ut.
Vi har ett eget byggt kök på faktum stommar men med eget byggda dörrar vilket gjort att skivorna inte sticker ut mer än 1,1 cm i framkant. Skivan är IKEAS ekbänkskiva. Nu så här efteråt hade jag önskat att vi fick ut kanten mer.

Tips. Lägg någonting i rätt tjocklek, på en längre del av köket, med de mått som du får och gå och titta på det många gånger för det kommer du göra sedan.
 
Du kan ju sätta en distans mellan vägg och skåp så att du får det utstick du vill ha.
 
Det rör sig om 30 mm svart granit. Jag har lagt ut två mallar en på 61 och en på 62 cm men jag har inga skåpsluckor ännu så det ser groteskt djupt ut tycker jag med 62 cm djup på ett bänkskåp som är 59,6.
 
Det låter inte så mycket, mina skivor sticker ut 28 mm, och det passar mig utmärkt,
Det beror väl sedan lite på tycke och smak, eller vad för sorts handtag du valt, infällda eller konventionella.
 
Metamatik skrev:
Det rör sig om 30 mm svart granit. Jag har lagt ut två mallar en på 61 och en på 62 cm men jag har inga skåpsluckor ännu så det ser groteskt djupt ut tycker jag med 62 cm djup på ett bänkskåp som är 59,6.


Har du räknat med att luckorna bygger 16 mm eller nåt ?
 
Bror skrev:
Du kan ju sätta en distans mellan vägg och skåp så att du får det utstick du vill ha.
Jo, det är ju ett alternativ som jag tänkt på men känns lite bakvänt då jag totalrenoverat köket och beställt Granit för 30.000:- Kanske lika bra att det blir rätt från början och få det djupet man vill ha.

Saken är den att de var här och mätte i måndags och meddelade mig att jag skulle bli kontaktad för tillverkning och leveransbesked. När jag ringde Diapol igår för ändring så fick jag till svar att skivorna var redan tillverkade och ska fraktas till Danmark för att sedan levereras till mig i Malmö vecka 1 2009. Det var inte riktigt vad jag tänkt mig och förutsättningen för att jag ska köpa något är att jag ska vara nöjd med det jag köper. Det känns inte riktigt rätt nu när de säger att det inte går att ändra och jag vill ha de på ett annat sätt. Så antingen meddelar jag dem att de får göra om det eller så får beställningen annuleras. Men som sagt 1 centimeter i djup är större skillnad än det låter men det kanske är en vanesak. Är van vid bänkskivor som ligger någon millimeter utanför skåpsdörrarna.
 
Ok, om skivan är 30 mm så förstår jag att det känns som det hänger mycket. Jag håller med Bror. Om det inte ställer till för stora problem flytta ut skåpen.

Att se det som du säger utan att ha något som täcker för, lucka eller liknande, är svårt och svårt att uppskatta vad som ser bra ut. Prova med lucka eller liknande.
 
Mäster skrev:
Det låter inte så mycket, mina skivor sticker ut 28 mm, och det passar mig utmärkt,
Det beror väl sedan lite på tycke och smak, eller vad för sorts handtag du valt, infällda eller konventionella.
Det var bra att du nämde det. Jag har inte räknat i n handtagen i detta sammanhang.
Vi kommer att ha "konventionella" men stänger som täcker i princip hela lådan.
De sticker ju ut så då kanske allt smälter in på ett annat sätt. Då kanske 62 cm helt plötsligt är okej i alla.

Bifogar en bild på handtagen/stängerna.

81932_PE207212_S4.JPG
 
Personligen tycker jag att att 620mm djup känns jättedjupt mot ikea skåp. Men det är ju jag..
 
imported_Anders_S skrev:
Personligen tycker jag att att 620mm djup känns jättedjupt mot ikea skåp. Men det är ju jag..
Ja en centimeter hit och dit betyder faktiskt rätt mycket i detta sammanhanget. Är det så de inte kan ändra skivorna så får jag väl flytta ut skåpen även om det inte känns rätt i och med att jag byggt om hela köket från scratch och får göra en patentlösning för att jag inte var tillräckligt uppmärksam på djupet, trots att min egen originalritningen säger 610 mm.
 
En bild säger mer än 1000 ord sägs det. Jag lade upp två skivor samt en20 mm "dörrsida" och så här ser det ut.

skivor.jpg

skivor2.jpg


Jag tror nog att 610 mm är fullt tillräckligt, eller vad säger ni?
 
Redigerat:
Hej , Jag tycker det ser bra ut med 62 cm. Då rinnner ungarnas saft ned på golvet istället för att hamna på underskåpen.
 
Min mor här är av åsikten att det är bättre med lite mer utstick, när man ska torka av smulor och bulldeg, samt övrigt köksgrejs..
 
Jag håller med föregående talare... Det är bättre med lite mer utstick då man ska torka av skivan. Plus att om man spiller vatten och dylikt vid diskbänken så hamnar inte det på ovansidan av skåpsdörrarna och rinner då inte heller på insidan av skåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.