Staffans2000
Japp!

Dags för nya sommardäck till Jaggan.
Orginaldimentionen är 225/55-60 r16.
På grund av spårkänslighet, bensinförbrukning etc. skulle jag vilja gå ner i däckbredd utan att minska omkretsen.
Jag har letat hos "Däckonline" efter någon form av tabell, men inte funnit någon.

Jag anar att jag tidigare ställt samma fråga, men minns ej när. Hoppas ni har överseende med eventuell upprepning.

Staffan
 
Redigerat:
Om du har problem med spårkänslighet med 225:surprised:r så är det något som är fel. Har du eftermarknadsfälgar? Är det rätt offset på dom? Sen kan det hjälpa med en hjulinställning, kolla så du inte har toe-in, samt justera in lite extra caster.

Syntax för däckdimensionerna är denna: 225, bredd i mm; 60, höjd i procent; 16, fälgdiameter i tum. Du har alltså 225 × 0,60 × 2 + 16 × 25,4 = 676 mm i diameter nu. Jag skulle dock rekommendera dig att rätta till felen ovan först, och sen ev. byta dimension. Och ökar du lufttrycket lite så har du kompenserat för den bredare profilen när det kommer till rullmotståndet...
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Syntax för däckdimensionerna är denna: 225, bredd i mm; 60, höjd i procent; 16, fälgdiameter i tum. Du har alltså 225 × 0,60 × 2 + 16 × 25,4 = 676 mm i diameter nu. Jag skulle dock rekommendera dig att rätta till felen ovan först,
Oj, vad betyder då detta (från en säljsida):
Nokian Weatherproof SUV 225/65 R17 106H XL

Trodde att det var vedertaget sätt att beskriva.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, vad betyder då detta (från en säljsida):
Nokian Weatherproof SUV 225/65 R17 106H XL

Trodde att det var vedertaget sätt att beskriva.
Är du tillbaks?

106 är lastindex (950 kg) och H är hastighetsindex (210 km/h). Båda dessa uppgifter ska också stå på däcket. XL betyder eXtra Load om jag kommer ihåg rätt.
 
Tack!
Men varför måste allt vara så komplicerat :confused:
 
Här har du facit: http://www.willtheyfit.com/

Skriv in dina dimensioner på originaldäck och på de varianter du funderar på så får du bättre beslutsunderlag.
 
Nä, för svårt för mig. Överlämnar det åt experterna på Vianor i H-stad.
 
Marike
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nä, för svårt för mig. Överlämnar det åt experterna på Vianor i H-stad.
Den här klarar t.o.m jag. :)http://www.rullomkrets.se/
 
I prisjakt kan man söka på omkrets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.