H
Idag ringde en tjej som sa vi skall sänka era telefonkostnader, det är i och för sig inget ovanligt för det gör oseriösa elbolag också. De "lustiga" är att de har inget hum om vad vi har för fakturor för vår telefoni så hur kan de då påstå att de ska sänka våra kostnader är ju en gåta? Hon ringer från Telenor säger hon 075-162 10 42 och har fått vårt telefonnummer från Bredbandsbolaget för att vi kund. Vi är inte kund och får ej fakturor från dem, däremot är samfälligheten kunder pga fibernätet. Så Bredbandsbolaget lämnar ut telefonnummer till Telenor försäljare, de är väl dock skilda bolag men kommer/är i samma koncern. Dåligt och oseriöst! Frågan är om det ens är lagligt att lämna ut telefonnummer. Frågan är också om de säljer uppgifterna vidare till andra bolag också? Så bli inte kund på Bredbandsbolaget eller Telenor om ni inte önskar en massa telefonförsäljare!
 
Bredbandsbolaget tillhör Telenorkoncernen som du noterat och då brukar det vara legalt utifrån det finstilta i avtalet.
Brukar alltid vara något skrivet om det så det är tyvärr mera regel än undantag.
 
H
Det är bara den lilla haken att jag inte är kund och att påståendet att de skall sänka telefonräkningen utan att de har underlag för det som gör mig förbannad. Oseriöst!
De binder ju ris åt din egen rygg, jag lär ju aldrig bli kund hos varken Telenor eller Bredbandsbolaget.
 
Du kan begära att få veta hur du har godkänt att de ringer uupp dig. Bolagen delar register inom koncernen och ofta har man lämnat ut mail och nummer när man köpt något eller beställt information etc och godkänt allmänna avtal.
 
H
Har skrivet ett mail till dem, får se om de svarar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.