Hej,
Håller på att bygga hus och givetvis ingår ingen Tv-antenn. Därför funderar jag på att testa Digital-TV från Telia via bredband. Kommer ha en 24Mb uppkoppling.
Erfarenheter? Funkar det? Nackdelar?
Tacksam för tips?
 
Det fungerar alldeles utmärkt.. Dvs, såvida din uppkoppling levererar vad den ska. Att du beställer och betalar för 24Mb betyder aldrig att du verkligen får det.

Skilj också på uppkopplingshastighet och den hastighet du surfar med. Uppkopplingshastigheten är den hastighet som linan arbetar med medans surfhastigheten är det du betalar för och kan använda. Linan försöker alltid arbeta på maxhastighet. Surfhastigheten begränsas i stationen till den hastighet du betalar för.

I detta fall med tv via telia så kan det vara mer ekonomiskt att beställa 8 Mb än 24 Mb. Detta för att linans hastighet sänks till ca 14 Mb med tvabonnemanget aktiverat. Av detta kräver tvn ca 5 Mb vilket då lämnar ca 9 Mb till surf.

Nackdel är ju givetsvis att du är begränsad till en enda tvbox. Vissa upplever boxen som lite "slö" också men det tycker jag själv har blivit bättre sedan uppdateringen av gränssnittet i våras.

Spelar du onlinespel så kommer du att märka att din uppkoppling blir trögare med tvabonnemanget aktiverat, oavsett om boxen är på eller ej.
 
Redigerat:
Fungerar särdeles bra, inga krångligheter, nu finns ju bl.a TV3 med också så största paketet för 135:- i månaden är mycket prisvärt. Som it-snubben säger så är det bättre och mer ekonomiskt att ta 8MB då jag har för mig att digital tv:n kräver minst 8MB numera, när vi fick det i början på 2007 krävde den 6MB om jag inte minns fel. Vi har 6-8MB abonnemang och ligger vid TP-test konstant på 6.92MB på surfsidan.
 
Man får inte ut mer än 9-14 av ett 24 abb om man kopplar på kabeltv:n. Den senare behöver resten av bandbredden för att få fram tv signalen
 
Tycker det funkar bra av och till. Tittar inte å mycket via Telia (har det i sovrummet, då det fortfarande är gratis) men har flertalet gånger råkat ut för att ljudet försvinner när man byter kanal för snabbt, och när man försöker komma tillbaks så hänger sig allt. Startar om och det funkar fortfarande inte. RInger support och får ett automatiskt meddelande att det förnärvarande är problem med digital-tv och att felsökning pågår... Händer kanske 1 gång per månad och som sagt då tittas det inte mer än max en halvtimme om dagen. Hade allvarliga problem under en match i fotbolls EM (förvisad till sovrummet...) och då var Telia inte poppis. Näe, det känns fortfarande som att det finns en del att jobba på. Håller mig till marksänt så mycket det går. Dock hatten av till Telia som kastade in Viasat golf gratis under sommaren så att man kunde följa rysaren i The Open.
 
Fugerar inte till 100 procent för mig i alla fall. Har dock blivit bättre under det dryga året jag haft det. Bilden fryser och ljudet försvinner. Får då starta om. Vet ej om det har med hastigheten att göra också. Får tyvärr inte mer än 8 Mb p.g.a avståndet till stationen.
 
Varför nämner ingen nackdelen med att det går bara att titta på en kanal över Telias box?!
Hela konceptet är enligt min åsikt dödfött. Hur många familjer har idag endast en TV?

Om jag byggde hus idag skulle jag absolut inte låsa in mig på varianten med TV över kopparkabel. Fiberkabel är framtidssäkert. Om det inte finns operatör, är det det digitala marknätet och satellit som gäller.
 
Xomilpa skrev:
Varför nämner ingen nackdelen med att det går bara att titta på en kanal över Telias box?!
Tja, it-snubben nämnde det i det första svaret. Sen tyckte kanske övriga att det inte behövde upprepas. Men visst är det så, endast en tv.
Jag har Telias digital-tv och det fungerar väl så där halvbra. Periodvis är det bra sändning, andra perioder laggar det väldigt mycket. Så pass att det blir meningslöst att titta på tv. Jag har felanmält några gånger, och att ta sig fram till Telias sk kundservice är en prövning varje gång.

Ett annat fenomen är att när man nu har tillgång till massor av kanaler, så är det allt mindre jag finner sevärt. Skulle det någon gång vara nån film man vill se, är den så förpestad av reklam att jag tröttnar innan filmen är halvklar. Så jag tittar nog inte på tv fjärdedelen så mycket som när jag bara hade skogs-tv.
 
Det är en kanal över ADSL. På fiber kan telia köra flera boxar. Helt enkelt bandbredden som inte räcker
 
mats_o skrev:
Det är en kanal över ADSL. På fiber kan telia köra flera boxar. Helt enkelt bandbredden som inte räcker
Så om man har fiber, 100MB, är det inga problem att ha flera boxar. Hur gör man med switch? Eller sätter man det i patchpanelen?

Kjell G
 
Om jag fattat det rätt så går TVn parallellt med Internet. En viss del av kanalerna är reserverade för TV, på samma sätt som en viss del är reserverade för upp- resp. nedladdning. Man måste alltså ha ett speciellt modem med en särskild utgång för TV-signalen.

Så tyvärr får man inte tillgång till TVns bandbredd till Internet när man inte använder TVn. Den är alltid reserverad även om TVn och boxen är avstängda.
 
Det klipper i bilden och den fryser någon sekund, dock så har detta blivit bättre senaste månaderna.

Vi köpte en film i helgen från SF och allt funkade bra ända tills den gått 1,28 då frös bilden så det vara bara att stoppa allt igen.
Upptäckte då att det var krångligt att komma fram till rätt ställe igen i filmen för det går bara att hoppa i 10 minuters intervall.

En annan sak jag tycker är sämre än marksänt är bildkvaliten, då har jag en 28" CRT, där bilden är grynigare via Telia samt att den omskalning till 16:9 som TV gör ger mig en bra mycket lägre bild via Telia. Så om marksänt ger en sorgekant på totalt 30% av vildhöjden ger Telia 50%.
Detta tillsammans med grynigheten gör att läsa texttv och kolla i filmlistan från soffan är oerhört krävande så man blir nästan tårögd!

För att jag ska betala för detta så måste det förbättras rätt så mycket rent tekniskt! Hur det är ekonomiskt jämfört med Boxerr har jag inte kollat upp men utbudet ökade ju på med 3:an, Tv8 och några till för någon månad sedan så det är nog rätt likvärdigt.
 
Just nu finns erbjudanden från Telia om Canal total + stora paketet för en rimlig månadspeng. När jag läste annonsen lite noggrannare i dagens DN stod det att det gällde bredband via ADSL, alltså får man inte ta del av erbjudandet om man har fiber? Ska kolla upp det o överväga.

Kjell G
 
Kan svara själv efter att ringt o kollat med Telia kundtjänst. Det går att få erbjudandet även via fiber MEN inte på alla platser/nät o därför har de valt att inte sätta ut nåt i annonsen som de inte kan hålla. I mitt fall var det dock grönt - 249/mån för Canal Total o stora paketet i ett år, därefter ordinarie pris. Men då kanske det finns nya erbjudanden:)

Dock ska man kanske betänka vad som sagts här o i andra trådar om den tveksamma tekniska kvaliten.

Kjell G
 
Hej!
När bilden fryser så beror det på att ni har endera mer än 3 km till stationen, (där TV-utrustningen finns), eller att det finns ett fel i husets telekablar. T ex att uttagen är parallell-kopplade (så att ni kan prata i flera telefoner samtidigt). Trådlösa telefoner kan i bland också ge detta problem, som beror på för låg impedans mellan paren i ledningen. Koppla trådarna i serie i teleuttagen och pröva med att ta bort den trådlösa telefonen, så kan ni förmodligen slippa problemet´.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.