Vårt trådlösa bredband som fungerat bra hittils, släcks nu ner och det enda slternativet i dagsläget är 3G-kort/modem. Är det någon som har en bra lösning att rekomendera.

Vi har flara datorer som vi vill kunna använda oberoende av varandra.

Ett alternativ jag funderar på är att teckna ett avtal med någon av de vanliga operatörerna på mobilt bredmand och 3G-PC card.

Via routern (se länk) kan jag sedan skapa trådlöst nätverk som alla kan använda.

Dustin Home AB | Det digitala varuhuset

Kom gärna med synpunkter och tips.
 
Tänk bara på att du får saker som fungerar ihop så ska det inte vara något problem med din lösning. Ta ett abb där du har fast avgift dygnet runt som tex 3 eller Telias 199kr/mån.

En kollega kör via 3 och med en router och han är helnöjd.
 
Nackdelen där är att de åtminstånne på pappret har rörligt pris på datatrafiken utöver en baspott, detta kan bli rätt dyrt om man inte har järnkoll
 
Du får tänka på att den där routern fungerar _endast_ med option globetrotter, kort som idag har utgått. Det kan dock finnas kvar i en del Telia butiker.

Telia sålde de tidigare för sina företagskunder, korten fungerar fint trots att routern ska vara låst till Vodafone. Jag har själv kontrollerat.

Oavsett vilket abonnemang du tar, kontrollera gärna var din närmaste mast befinner sig och hur terrängen ser ut mellan masten och dig. 3G är ett extremt känsligt för störningar i terrängen, och ofta är faktiskt edge bättre då det ger en garanterad bandbredd oavsett om masten befinner sig 1km ifrån dig eller 7km, alltid runt 0.2Mbit.

Edit, att den ska fungera med Huawei e620 etc.. Är BS, har själv prövat ordentligt och fick den inte att fungera. De andra korten vet jag faktiskt inte, men Merlin är ju gammalt som gatan och går väl inte att få tag på längre
 
En sak som är värd att kolla är om det går att ansluta en extern anten för precis som ollebanan säger så är 3G känsligt för mottagningen och en extern riktanten kan göra underverk för mottagningen
 
Ja, för option globetrotter kan du ansluta en extern antenn, kostar runt 400kr. Men du kan också få tag i större varianter om så behövs.
 
Jag själv kör med Drayteks 3G-router Vigor 2910 (DrayTek Sverige). Passar bra med dagens 3G-modem med USB-anslutning, dock ej Telenors nya 3G-modem (Option Icon 7.2), stöd för detta kommer enl uppgift i nästa vecka. Jag kör även IP-telefoni över denna router, har Vigor 2910VG.

Även Ericsson har någon dylik, dock betydligt dyrare.

Skulle helt klat köpa någon av ovanstående framför Linksys lösning då dessa stöder hastigheter upp till 7Mbit, medans 3G-korten till Linksysen endast stöder hastigheter upp till 1,8Mbit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.