Hej, vi har inte fiber hemma.
Vi har inte telejack längre.

Vilka alternativ till bredband kan vi få? Visst kan man skaffa sig via tv-jacket med?
Finns fler leverantörer av bredband i tv-jacket?
 
Satellit finns också. Annars 4G. Vilket av dom som funkar bäst, billigast och mest surfpott får du googla efter själv.
 
Att få bredband via TV jacket förutsätter att du har TV via fiber eller kabel. Gäller oftast i flerfamiljshus.

Du kan ordna mobilt bredband. Lämpligen så skaffar du då en bredbandsrouter för 4G mobildata, och ordnar ett lämpligt abonnemang. Routern håller kontakten med mobilnätet, och har WIFI trådlöst internet på "insidan" av nätet i ditt hus. Det brukar även finnas några nätverksuttag på routern så att du kan koppla in ex. en dator via kabel, om den inte har trådlöst nät.

En nackdel med mobilt bredband är att operatörerna begränsar hur mycket du får utnyttja per månad. Har du ex. 50gByte per månad så räcker det till all "normal" internet trafik, men inte om du laddar ned mycket filmer, eller tittar på många filmer via ex. SVT play.
 
Satellit tror jag man främst kör med om det är en plats med dålig täckning av 4G.

OM du har dålig mottagning i mobilnätet så kan man ev. sätta upp en antenn på huset som kopplas till 4G routern. Det gäller då att köpa en router med antennuttag för mobildata. Många har bara en intern antenn, men extern antenn för WIFI sidan.
 
ok det var ju synd men tack ska ni ha för alla upplysningar!
Då känns det som att vårt enda alternativ IOM att vi inte har fiber är att ha ett mobilt bredband?

Använder man sitt mobilabbonemang då?
Jag har 30gb jag får använda på mitt abonnemang men min tjej har ju också på sitt.
Hur gör man så att det blir trådlöst wifi av det? Så man kan koppla in datorn & tvn på det?

Känns som att det inte blir varken jättebra snabbhet & inte heller jättemkt utrymme att använda men det är väl det bästa alternativet då antar jag?
 
Enklast är att använda telefonen som router och ansluta prylar hemma trådlöst till den. Nackdelen med det är dels att det bara funkar när man är hemma med mobilen och dels bara funkar med saker som ansluter via WiFi.

Ett bättre alternativ är att skaffa en 4G-router med tillhörande abonnemang. Brukar kosta runt 3-400:- i månaden för 50-100GB data. Har man andra abonnemang hos samma leverantör så går det säkert att pruta lite på det.
Fördelen med en sån är dels att den alltid är på plats, man kan (oftast) ansluta saker via kabel och i många fall går det att koppla på en extern antenn för att få bättre mottagning och hastighet.
 
J
tibello skrev:
ok det var ju synd men tack ska ni ha för alla upplysningar!
Då känns det som att vårt enda alternativ IOM att vi inte har fiber är att ha ett mobilt bredband?

Använder man sitt mobilabbonemang då?
Jag har 30gb jag får använda på mitt abonnemang men min tjej har ju också på sitt.
Hur gör man så att det blir trådlöst wifi av det? Så man kan koppla in datorn & tvn på det?

Känns som att det inte blir varken jättebra snabbhet & inte heller jättemkt utrymme att använda men det är väl det bästa alternativet då antar jag?
Beroende på vilken/vilka operatörer ni har så kan det ju finnas olika alternativ. Finns det inga bra erbjudanden på 3g/4g-router så kan man ju på närmaste tekniklada köpa tex denna billiga:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/mobiltbredband/router/d-link-dwr-116/196747.9518/

Finns även bättre kvalitet upp till tusenlappen och över. Du fixar då ett extra sim-lort, skickar in det i routern, och sedan har di wifi hemma. Du kan även koppla trådbundet till routern.
Observera att det går åt många många GB i månaden, och 30 GB kommer inte räcka långt. Kanske får ni båda ha extra simkort alltså.
Edit: tvåa på den :)
 
Du skriver att ni inte has fast telefon längre. Innebär det att ni kan skaffa igen eller att Telia lagt ner kopparnätet hos er?
Är det erat beslut att ta bort telefonen borde det gå att få ADSL öven den koppartråden iaf.
Inte fort som fiber men stabilare och inget mängd tak som på ett mobilt abb.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag vet inte. Fanns inte i huset när vi flyttade in. Fanns inga telejack alltså.
 
Tele2 har bra pott för bra pengar.
http://www.tele2.se/handla/mobilt-bredband-4g
Jag hade valt deras största router då har man även vanligt nätverksuttag i den.
Det är ett separat abonnemang med eget simkort som man stoppar i modem eller router beroende på vad man väljer.

Ni kan ju surfa med era mobiler så länge och prova hur det fungerar, kanske ni har olika operatörer och se vilken som fungerar bäst.
Det man ska komma ihåg att en operatör kan ha dålig 3G men utmärkt 4G nät på samma plats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.