Läste på Canal Digitals hemsida att man kan surfa via parabolmottagaren. 0,5Mb ned och 33,3kb upp, antar att det är via ett modem.

Kan man kombinera ett ADSL 0,5 och parabolen och då få en hastighet av 1Mb ned och använda ADSL:n för att skicka info?
 
Nej du kan inte kombinera adsl med parabol.
Men om du nu kan få adsl, vad är vitsen med att surfa via parabol överhuvudtaget ?
Eller du kan kanske få max 0,5 - Har du kollat runt med andra operatörer?
 
Undrar om det är ut via parabolen också? Det var inte det jag hade så telefonen blev blockerad iaf >:(
 
Anledningen till frågan är att jag har ett  ADSLab. <8Mb nu med ett halvårs mindnigstid kvar.

Dit jag ska flytta går det inte snabbare än 0,5Mb.
Tänkte kolla efter nån annan operatör sedan.

Men varför går det inte att kombinera?
 
Bra fråga varför det inte finns!
Tror inte det är så många som har just satellit och 0,5 adsl som vill kombinera helt enkelt.
Satellitvarianten kräver ju tydligen modem som ringer upp till nån modempool, och det gör ju inte adslmodemen. Men jag vet inte.. tycker det låter som kaka på kaka att köra både satellit och adsl. Dyrt framför allt.
De flesta adslstationer är ju eller kommer uppgraderas så de kan köra snabbare än 0,5 ju större efterfrågan blir.
Jag tycker du ska leta annan operatör, börja ex. leta på Pricerunners tjänst
 
Det är inte bara mjukvarumässigt problemet ligger... Tyvärr e det inte så enkelt att 0,5Mbit Satelit + 0,5Mbit ADSL blir 1 MBit. De har inte samma svarstider, Dns:er, Transportsträcka, osv...


Det kan vara så att han bor för långt från telestationen och därför kan han inte få mer än 0,5 Mbit ADSL!
 
Det stora skälen till att man inte kör via satelit åt två håll är dels att sändande parabolutrustning kostar bra mycket mer än mottagare. Sen är det också så att sateliterna har begränsat antal kanaler att sända och ta emot på. Ned är inga problem då markstationen packar den kanalen full men för att det ska funka upp med vettiga prestanda så kan man bara lägga X antal småsändare på varje kanal oavsett nyttjandegrad.

Som det sen har påpekats så skulle det bli en smula småkneppigt med addressering och fördröjningar om man skulle köra med ADSL+ satelit. Det går att lösa men eftersom satelit är döende på privatmarknaden så finns det ingen ekonomi i en sån lösning.

Dubbelriktad sattelit däremot kommer att finnas kvar för företagsbruk under många år till men där talar vi om ca 20000 i grundinvestering och från ca 1000/månad och uppåt för trafiken.

GPRS/UMTS och 802.16(Wimax) kommer troligen att på sikt förpassa satelitlösningarna till en mycket begränsad användarskara
 
Jag har tittat litegrann på "bredband" via satellit för en tillämpning på mitt arbete, kostnaderna du uppger stämmer i stort. Den största anledningen för den initiala kkostnaden är att parabolen måste installeras av en certifierad tekniker, det kan tydligen bli rätt stora problem för satelliten om parabolen inte är korrekt inriktad.

Sen är det ju en personlig fråga hur mycket man vill betala för sin Internetanslutning. Jag skulle personligen betala 1000 kr/mån för en satellitlänk, om det var den enda lösningen som stod till buds.

/fredrik
 
mats_o skrev:
GPRS/UMTS och 802.16(Wimax) kommer troligen att på sikt förpassa satelitlösningarna till en mycket begränsad användarskara
GPRS kommer aldrig att bli något alternativ även om dagens "2G" nät uppgraderas så att de når de teoretiska max hastigheterna så är dessa ca 0,1Mb/s och med fördröjningar mellan 600-1500ms normalt.

Hoppas dock på de två övriga du nämde som kan lösa mitt framtida problem då huset vi renoverar är beläget utanför planerade ADSL zon. Finns ett lokalt radio nät men då tar jag hellre investeringskostnaden för dubbelriktad parabol.
 
T
Anledningen till tidsproblemen med satellit är avståndet 36.000km upp/ner = 72.000km tot vilket ger en delay på c:a 0,8 sek + utrustningen, vilket som sagt inte kan tas bort p.g.a naturlagarna (ljusets hastighet).

Ev kan det finnas en annan möjlighet, kolla med din kommun eller PTS om det finns "trådlöst bredband" (WLAN) i ditt område, detta system byggs ut mer och mer vilket däremot är ett mycket bra alternativ.
 
GPRS kan ge 384Kbit per sekund vilket är mer än tillräckligt för företag som använder terminalserverteknik. Jag kör själv den varianten över 33.6 och det är lite för långsamt men på en 128Kbit lina är det hur smidigt som helst.

Fredwel: Förvisso kostar installatören lite men de räknar med ca 2 timmars jobb för att sätta upp grejorna så om vi räknar högt så 2000 för jobbet och 18 för prylarna. Vi tittade på satelit för våra behov också men Citrix med maxkomprimering och analogt modem gav bättre pris/prestanda på de platser som vi inte kan få ISDN/ADSL till
 
Haft bredband via satelit genom Viasat. Ja måste säga att det var det sämsta jag haft. Dyrt och ineffektivt, snö eller regn.. funkade det ej. Och sen tyckte jag det gick lika långsamt som vanligt modem. TACK och lov kom det ADSL ut hit i skogen.... Prisa gud!
 
Tjena,

Jag surfar med Swepet Satelitt. Fungerar utomordentligt bra.

Går bra mycket bättre än vanligt modem.

Swepet använder sig av samma satelitt som Canal Dig.

Har däremot hört att Viasats (sirius) inte är speciellt stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.