Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
De som gör reklam för nätet verkar tro att alla sitter på fiberkabel, men vi med eget hus har i regel ADSL som är lagom prisvärt om man slipper Flashreklamen som suger, nu senast Eniro. Den tar jag bort i Firefox som är lite krånglig, någon mer som klarar det, IE7?

Nu kommer det olika hot att det ska bli dyrare bredband för oss med kopplingen till FRA och för fildelning, jag vill inte betala mer, vill du?:(
 
Får jag en prishöjning som gör att jag lagligt kan fildela fritt och jag vet att dom jag laddar ner får ersättning så betalar jag gärna några hundralappar extra per månad. Avgiften blir förhoppningsvis ändå inte bli mer än vad jag betalar för musik och film varje månad.

Men jag tycker att en eventuell fildelningsavgift ska vara frivillig, de som inte är intresserade av musik och film (eller som vill köpa den över disk) ska inte tvingas betala den.
 
Snailman
ja den borde vara frivillig, avgiften på tex skrivbara dvd skivor är ju inte frivillig http://www.copyswede.se/default.asp?P=10918 till dessa får man ju egentligen bara kopiera från ett lagligt orginal, så jag gissar att de flesta kopior trots avgiften ändå är olagliga... som tur är kan man ju slippa denna avgift om man köper skivorna från utlandet:) , men skulle det bli nån sån avgift på bredband så kommer det nog att bli så många undantag att den blir lika meningslös som dvd avgiften...
 
I detta landet är vi ju ganska duktiga på att "ta betalt" för allt möjligt...
Samma med fastighetsskatt. Visst blev det billigare, för dom som bor på Lidingö!
Resten av sverige fick väl totalt sett betala mer, men vi slapp i alla fall ordet skatt!


Frågan är vem som ska utreda allt detta? Vad blir straffsatserna?

"Tvåbarnsmamma dömd till 15 år för att ha laddat ner Kalleanka till sina barn"

Och andra sidan kan man ju undra vem som kommer behöva 24mbit uppkoppling?? Själv kör vi på 2 och det funkar ju jättebra.
Vem ska då telia sälja sina 24 kopplingar till?
Tänk om alla bara vill ha 2??? Ojojoj....

//magnus
 
Prishöjningen är inte någon form av "fildelningslicens" som ger rätt att ladda ner, det är operatörernas sätt att få igen dom miljoner dom behöver investera för att kunna skicka kopior på all internettrafik som passerar landets gränser till FRA.
 
Det blir väl som med CD-avgiften, STIM förhandlar med handeln om vad en tredje part dvs vi konsumenter skall betala i avgift till svenska artister när vi köper en CD för backup.

Det vore ju anständigt om vi hade blivit tillfrågade. :mad::mad::mad:
 
Återigen, det finns inget förslag till någon sådan avgift/licens. Vi kommer få betala en massa för att staten ska övervaka oss. Om dom hittar någon fildelare på köpet så är det bara bonus. IPRED-lagen däremot är till för att rättighetsinnehavare ska kunna begära ut vem som äger en viss ip-adress. Ett intressant inlägg i debatten:
http://newsmill.se/artikel/2008/12/05/upphovsindustrin-kan-agera-polis
 
Sökarn
Staten skrev att FRA skulle kosta 750 miljoner, nätbranchen påstår visst 18 miljarder, jag vill inte betala en krona till och en del popsnören har lärt sig ta betalt så att folk kan ladda ner.
 
Hela debatten bygger ju på det felaktiga axiomet att man ska ha rätt att få betalt för sina produkter även om man inte erbjuder något som marknaden efterfrågar. IPRED är inget annat än statligt stöd för en specifik bransch som inte längre kan stå på egna ben då de inte kan erbjuda marknadsanpassade produkter.

Ungdomar som laddar ner har i allmänhet inte de ekonomiska medlen för att köpa musiken och skivorna till de priser som gäller, så därför är det knappast en stor förlust för bolagen där. Vuxna som laddar ner gör det i allmänhet inte för att spara pengar, utan för att det är lättilgängligt. Jag vill inte köra 1,5 mil till videobutiken när jag vill se på film, jag vill ha tillgängligheten p2p-programmen ger mig. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att betala för en sådan tjänst. Hade bolagen varit snabba på att anpassa sig till den nya tekniken hade dagens situation aldrig uppstått.
 
BobbyEwing skrev:
Hela debatten bygger ju på det felaktiga axiomet att man ska ha rätt att få betalt för sina produkter även om man inte erbjuder något som marknaden efterfrågar.
Precis. När Musikbranschen ondgör sig över den minskande CD-försäljningen så kan man ju undra hur dom hade tänkt att man skall kunna stoppa in en CD i en iPod. Nötter..
 
mycke_nu skrev:
Precis. När Musikbranschen ondgör sig över den minskande CD-försäljningen så kan man ju undra hur dom hade tänkt att man skall kunna stoppa in en CD i en iPod. Nötter..
Håller med till fullo. Jag stödjer de artister som säljer mp3-låtar som användaren sedan kan nyttja på de sätt de önskar. Då slipper jag allt strul med att rippa in skivor, och artisterna får sina pengar. Att sen skivindustrin vägrar acceptera dagens teknik är deras bekymmer, men att de lyckats lura staten att gå på detta är bara ett tecken på att våra politiker är lika blinda de.
 
Det är ju dessutom så att väldigt lite av pengarna från en såld skiva går till artisten och låtskrivaren. Idag behövs bara skivbolaget för promotion, inspelning som för 15 år sedan krävde en studio som kostade 20 mille kan man idag göra i en hemmastudio för 100 tusen. Jag är själv hobbymusiker och har givit ut en del grejer, men jag säljer en fullängdare som nedladdning för 30 spänn och om köparen vill ha den på cd kostar det 50 (och då är det en riktig pressad CD med fyrfärgstryckt inlaga, dvs inte en hembrännd CDR). Det täcker alla kostnader jag har och ger mig ändå mer pengar i fickan än vad en signad artist på ett bolag får för en skiva, då de får i storleksordningen 1-5 kronor av de 200 en skiva kostar i handeln.

Ska man se till politiken i det hela så är jag emot alla former av statliga subventioner och regleringar som direkt stödjer specifika branscher. Om en tjänst eller produkt inte kan existera under rådande marknadsklimat så har den inte på marknaden att göra. Detta gäller både skivindustrin, elektriker (fast låt oss inte ta den diskussionen här igen) och vissa bensinslukande bilar från Trollhättan.
 
http://www.pregal.com/

Mastrar man själv, trycker 1000 ex med grafik på skivan och fyra sidors inlaga i fyrfärg, tryckt baksida och inplastning så kostar det 11500 plus moms inklusive frakt hem till dörren, dvs 11,50 kronor/skiva.
 
Dom kräver ju precis som alla andra att du tecknar en ncb-licens. Du blir alltså skyldig att betala 9,009% till NCB om du säljer dina skivor till någon butik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.