Hej,
Som så många andra här på forumet genomför jag en totalrenovering av källaren. Huset är byggt 55 och vi dränerade om för två år sedan och isolerade utvändigt med Isodrän.

Nu när vi fått bort en del material ser vi att grundsulan sticker in 25-30 cm innanför källarväggen. I jakten på centimetrar i takhöjd hade jag hoppats på en smalare sula och att kunna gjuta den nya plattan i samma nivå som grundsulan. Nu bildas ju en ganska bred oisolerad och ouppvärmd "remsa" längs med källarväggarna. Kan man leva med det? (Klart man KAN :) men hur göra på bästa sätt?)

Någon som har tips eller egna erfarenheter av detta? Vad sägs om att höja den nya plattan typ 5 centimeter så att den kragar över grundsulan. Kanske med 1 centimeter isolering mot sulan för att stoppa det värsta värmeläckaget?

Under den nya plattan tänkte jag mig 100 mm Pordrän och 100 mm cellplast, sån med grafit i för bättre isoleregenskaper.
DSC_0458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/J
 
Vi hade väldigt lika förutsättningar i ett gammalt hus (1917).

Vår lösning blev 200 mm isodrän. Samt "Typ liggunderlag" mot sulans ovansida och en golv som kragade över. Lösningen över sulan rekommendarades av Isodräns kundsupport. Utsidan av väggarna isolerade med 200 mm isodrän under jord.

Isodrän rekommenderade också att låta golvvärmen (vattenburen) ligga en bra bit från ytterväggarna, upp till en meter. Jag vet inte hur det påverkar, temperaturfallet mellan uppvärmd del och oupvärmd del av plattan känns väldigt brant. Hursomhelst, i vårt fall (med den planlösning/möblering vi har) så är dessa yta sådana som man aldrig går på - dvs fungerar utmärkt ur komfortaspekt.

Vår platta varierade mellan 8 och 15 cm (ca) i tjocklek. Något att tänka på - man vill ju ha horisontellt golv, även om huset satt sig...

Fint blev det: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/256962-hus-med-roda-knutar-ala-1917-a.html
 
Jag instämmer. Hade kragat samt lagt på isolering på sulan. Kanske hjälper föga på notan med skulle kännas bättre. Placebo etc.

Nu var det ju inte det här du frågade efter. Men jag hade kört med vanlig s80 L 38 istället för den pissdyra grå.
En källarplatta behövs inte isoleras som en ovan mark villa platta.
 
Jag höjde plattan något. Ca 4 cm kommer att vila på grundsulan. Som isolering fick det bli 3 mm underlagsfoam. Jag bestämde mig även för att isolera ytterväggarna med 60 mm Multipor. Spännande att se hur detta kommer att funka. Väldigt poröst material, men det ska spacklas in en väv som kommer att ge lite yta. DSC_0604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RMV skrev:
Jag höjde plattan något. Ca 4 cm kommer att vila på grundsulan. Som isolering fick det bli 3 mm underlagsfoam. Jag bestämde mig även för att isolera ytterväggarna med 60 mm Multipor. Spännande att se hur detta kommer att funka. Väldigt poröst material, men det ska spacklas in en väv som kommer att ge lite yta.
Snyggt jobbat! Nyfiken fråga då jag håller på med likadant projekt som ni.

Varför valde du Multipor framför putsad cellplast vägg?
 
Först hade jag inte tänkt att isolera alls men efter en sent påkommen layoutändring så vick vi två run som kan användas som sovrum. Då ville jag ha så liten risk för kallras som möjligt framför allt från den del av källarväggen som ligger ovan mark. Jag kollade runt lite och fastnade snabbt för Multipor. Väggarna var ändå så buckliga att det skulle behövt putsas om helt. Nu grovlagade vi väggarna och gör ett fintytskikt utanpå Multiporen istället. Lite mer jobb och kostnad men typ mindre än 5 procent på totalkostnaden för hela projektet. Jag tror att det kan vara värt det.
 
För att svara på in fråga...:)
Jag övervägde aldrig alternativet putsad cellplast. Lite sökning på nätet och ett samtal till Ytong´s support så var det bestämt. Beställde via nätet och 3 dar senare kom det 4 pallar. Mycket smidigt.
 
Borde man inte kunna ta av ett par cm på grundsulan istället för att få mer takhöjd?
 
Det hade man säkert kunnat göra. Det är rejält dimensionerade. Dock har jag dåligt med fall på avloppet. Därför har jag inte många centimeter att spela på. Jag är nöjd som det blev. 2,35 m i halva källaren och 2,60 ! i andra halvan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.