Hej
Hon som bestämmer vill ha en garderob som är 1,5 m bred i ett stycke, vilket är vad som får plats där garderoben ska vara. Vi har idag två Ikea Pax-garderober där som är 50 cm + 100 cm men det gillar hon inte eftersom de då har en mellanvägg och då går det inte att göra inredningen som hon vill.. Hon vill ha tre lådor längst ner som är 75 cm breda och över det 100 cm för hängande kläder och 50 cm för trådlådor.

Den tanke jag har är att flytta de två befintliga garderoberna till ett annat rum och istället bygga en 150 cm bred variant. Jag utgår då från en 50x58x236 cm vit Pax-stomme och köper nya över och understycken i rätt mått i närmaste byggvaruhus, min tanke var att använda MFD-skivor med mått 146 cm långa och 58 cm breda som målas vita. Sedan bygger jag med komplement inredning i den. Dörrarna blir Pax skjutdörrar.

Är MFD bästa valet i det här fallet?
 
Kan du inte bara kapa ner bitarna från den bredare Paxgarderoben?

Om inte kan du alltid använda melaminbelagd spånskiva. Säljs som hyllplan i alla byggvaruhus.
 
Den bredaste Pax-stommen är 100 cm så det går inte. Melaminbelagd spånskiva har jag funderat på men känns som att det är risk för att melamin-ytan lätt flisas upp när man ska kapa till den. Sedan är frågan hur mycket nyansskillnad det blir mellan skivor av olika sort, nu syns inte dessa utåt så det är inget jätteproblem.

Får kolla på byggvaruhusen om de kan kapa till dem enl de mått jag behöver, har Bauhaus, Hornbach, Byggmax och K-Rauta på några km avstånd.
 
Sverker Abrahamsson skrev:
Melaminbelagd spånskiva har jag funderat på men känns som att det är risk för att melamin-ytan lätt flisas upp när man ska kapa till den.
Tejpar man och har en bra (dvs vass och inte alltför grovtandad) såg brukar det gå rätt skapligt att såga hyllplan. Stryker man sen på kantband och vänder snittytan så att den syns så lite som möjligt blir det nog helt OK.
 
Men har du inte material tillräckligt i de du har. Du behöver ju 2 st sidor + överstycke+understycke. Och du har 4 st sidor så det borde ju räcka. Ev saknas lite till den smala remsan som är som "tröskel" mot golvet men den går ju att pussla ihop snyggt av 2 st bitar om man är noggrann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.