Vår tvättmaskin har tillslut dragit sin sista suck, typ 2 månader för tidigt, och vi måste köpa nytt. Vad ska vi köpa? 2 vuxna, 2 barn, normal tvättmängd.

Skulle eg köpa tm och tt i samband med nya vitvaror till köket under april och har därför inte hunnit sondera marknaden. Nu är det som sagt brådis - behöver en ny maskin inom den närmsta veckan.

Tacksam för alla råd.

/alacs
 
alacs skrev:
Vår tvättmaskin har tillslut dragit sin sista suck, typ 2 månader för tidigt, och vi måste köpa nytt. Vad ska vi köpa? 2 vuxna, 2 barn, normal tvättmängd.

Skulle eg köpa tm och tt i samband med nya vitvaror till köket under april och har därför inte hunnit sondera marknaden. Nu är det som sagt brådis - behöver en ny maskin inom den närmsta veckan.

Tacksam för alla råd.

/alacs
Brukar hålla lite koll så man vet när det är dags för köp trots att det är ett tag kvar. När vi pratat med säljare så har nästan alla rekomenderat Cylinda i olika klasser beroende på centrifugeringshastighet och energiåtgång. Själv har jag funderat på cylinda ft 34 6700 kr och tk 40 6000 kr. Men det finns ju kampanjer nu såg jag tex whirlpool 8990 för både tm och tt. Lite skillnad i Energiklass så det är ju upp till var och en. En jättebra sida är tretti.se - Vitvaror och hushållsapparater på nätet där kan man jämföra olika produkter!!

Mvh CH
 
Kolla Miele, vår har funkat kanon, och alla med koll på TM/TT rekomenderar Miele eller Cylinda.

/A
 
Vi köpte whirlpool till vårt förra boende. TM med extra sköljning och TT med sensor för 12.000:-. Jag var så nöjd.

I vårt nya boende fanns det Zanussi TM utan extra sköljning, vilket gör att jag måste köra extra program med 60 och 90 tvättar för att slippa lukt och Bosch TM, iof med sensor, men utan möjlighet att koppla frånvattnet direkt till avloppet. Snacka om att jag är missnöjd.
 
Utan att ge råd om märke så vill jag bara säga: Satsa på ordentlig centrifughastighet. Skillnaden mellan snikmodeller och dyrar brukar vara farten på centrifugen.
 
Jag har bara ett råd: KÖP MIELE!

Lite dyrare men förbaskat va bra grejer de gör.

Cylinda var ok förut med vattenvitvaror (tvätt/disk), men jag anser att de har ballat ur. Kompisen köpte deras värstingdiskmaskin, paj inom ett år pga kondens i elektroniken. Gick på garantin, men vad händer nästa gång? Konsktruktionen är densamma trots att den trasiga komponenten har bytts.

Min mor har en Cylindatvätt som verkar vara ihopskruvad av tunnaste plåtkvaliteten. Maskinen hoppar runt i tvättstugan under tvätt. (Jaaa... transportsäkringarna är borta :) ). En Miele väger 20 kg mer och står blickstill under värsta obalans i trumman.

Vi har än så länge tvätt och disk från Miele. Grejerna har fungerat fullständigt felfritt!

När kyl/frys pajar så blir det Miele där också.
 
Vi har Cylinda ft 46 (tror jag den heter) samt Cylindas "Sverigetorken" torktumlare och vi är SÅ nöjda! Innan hade vi en värstingsmaskin från AEG men den sköljde ur så dåligt och var svår att hålla ren i tvättmedelsfacket så långt innan själva maskinen var trasig var vi tvungen att kassera den pga mögeltillväxt. I Cylindas maskin går det att ställa in en extra sköljning plus att det går att välja att den använder extra mycket vatten. Problemet som Consensus mamma upplevt med hoppande tvättmaskin har vi inte märkt av trots att vi kör en "knöka full" maskin varje dag!
 
miele ingen snack om saken
 
Vi har Cylinda FT46 & TK40. Vi är supernöjda med dem. Sen gör det ju inget att de är snygga också - titaniumgrå.
 
Tack för alla svar!

Kastade oss iväg till en vitvarufirma vi köpt av förut, och diskuterade lite olika varianter. Självfallet är de säljare och kan ju vara lite lätt subjektiva, men förslaget från dem var Cylinda FT46 och TK40, som några av er ovan har. Vill man "splasha" så är det förstås Miele som gäller, men han ansåg inte att Mielen generellt är så mycket bättre som den är dyrare.

Eftersom jag har lillasyster några kvarter bort får vi vid behov låna tt och tm där ett par dar så vi hinner sondera marknaden. Men stort tack till alla!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.