Nu är nya anläggningen klar och nästa punkt är att isolera ack. tanken.
2.5 kubik rund tank är det och jag undrar vad som är bäst, billigast, enklast att isolera med egentligen.

Är det stenull man använder?, läste lite kort på Äfab att man kunde använda ekofiber(cellulosa).....någon som använt?

Funderar även på hur man får in t.ex stenullen på enklast sätt, bara att börja ösa eller blåsa? Och hur hårt/löst skall den packas.....hjälp!  ::) :)
 
Jag blåste in min lösull. Inga problem, bara att köra. Det går dock åt lite mer än vad som står på påsarna och det har förmodligen att göra med att djupet på schaktet vid sidan om tankarna (storlekordningen 2,5 meter) samt tjockleken ovanpå tankarna (ca 60-80 cm) är tjockare än vad man normalt isolerar med lösull, vilket i sin tur gör att packningsgraden blir större. Om du blåser in den behöver du inte bekymra dig om hur hårt det skall packas, det löser sig helt automatiskt.

//Per

 
Kanske en dum fråga men vad blåser man med?


Ja det blir nog bra med stenull men tänkte använda mig både av lösull och vanliga skivor, skivorna skall väl isolera bättre och jag har snålat lite på tjockleken, 20 cm där det är som tunnast mellan vägg o tank, så där får det som sagt stå flera lager skivor och mellanrummen mellan skivorna, alltså hörnen där det är bredare än 20 cm, fylles med lösull.

Ovanpå tanken är det gott om utrymme, närmare en meter tror jag, likadant där tänkte jag varva skivor & lösull.

Synpunkter?

 
Du hyr en lösullspruta eller ännu bättre lånar den gratis när du köper lösullen på byggaffären. Jag skulle hålla mig till enbart lösull. Lösull och skiva har i stort sett samma värmekonduktivitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.