Hej!
Skulle vilja installera en braskassett nere i källaren, då i murstocken. Finns ingen öppenspis eller något där nere idag. Går de att bara göra ett hål i murstocken och sätta in en kassett och sedan ansluta den till en ledig rökkanal?
 
Och det går inte lika bra med en kamin?Varför kasett ?

Mvh
 
Dem ställena jag kollat på så är kassetterna mycket billigare än kaminer, en kassett kan man ju få för 10000, kaminenerna kostar ju 20000-30000, dem jag har sett i alla fall, fast kanske finns billigare?
 
Okej tack för länken!
Ska man ha separat skorsten för den? Eller ansluts den till rökanalen i skortstenen?
 
Finns murstock så används den ....

Mvh
 
heALer skrev:
Hej!
Skulle vilja installera en braskassett nere i källaren, då i murstocken. Finns ingen öppenspis eller något där nere idag. Går de att bara göra ett hål i murstocken och sätta in en kassett och sedan ansluta den till en ledig rökkanal?
Menar du att du ska hugga ut halva murstocken för att få plats med en braskasett inne i hålet i murstocken? Glöm det!!!STOR Risk för att din skorsten tappar balansen, spricker och rasar och halva huset med den.
En kamin ställer man vid murstocken och gör bara ett litet hål för att koppla rökröret till en lämplig kanal i murstoken.
I en murstock finns det ofta mindre ventilationskanaler ( för ventilation) och större rökkanaler för eldstäder. Be sotaren att kontrollera din skorsten och peka ut vilket kanal du kan använda för din kamin. Gör det innan du köper din kamin så får du en information om möjligheten till kaminens placering och skorstenens skick.
gaia
 
Hur har det gått?
Har själv samma fundering, men skillnaden är att i min murstock finns en gammal bakugn så tänkte bara utöka hålet lite o installera en kassett. Min tanke är att slå två flugor i samma smäll: bättre klimat i källaren och en murstock som kan tillföra lite extra värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.