Hej

Är det någom som vet om det lönar sig att sätta in en contura 510 kamin, pris ca 25-30 tkt i ett nybyggt hus. har nibe 310 panna och radiatorer, 1,5 plan med oinred övervårning, ca 95kvm bottenvårning. Har ved som räcker en vinter ungefär sen måste vi köpa ved.

Neo
 
Allmänt säger man väl att ved alltid är billigaste alternativet, men om du har en frånluftsvärmepump och dessutom golvvärme kan det kanske bli lite trixigt att hitta ett bra sätt att elda. Det finns en annan tråd om just kamin + golvvärme i "värme allmänt" forumet. Kolla den. Vad gäller priset på ved så är det mycket ekonomiskt om du har möjlighet att köpa ved redan nu inför kommande år. Veden behöver torka och man kan hitta billig ved som är nyfälld och ohuggen nu som blir bra att elda med om 1-2 år. Att köpa torr ved kan dock vara ganska dyrt.

Har ingen erfarenhet av just contura, men skulle nog rekommendera en rejälare modell om du tänker ha den som huvudvärmare i huset. Hitta en riktig gjutjärns modell som inte släpper ut all värme genom "designade fönster" utan även lagrar värme i ex stendetaljer osv.
 
Ska du ha den som värmekälla och inte bara för myseldning så ska du nog titta på Contura 660T om du gillar Conturaserien. bra med effekt och riktigt hygglig lagring faktiskt.(avger värme ca 4-5timmar efter avslutad eldning)
och är inte så fasligt mkt dyrare än 500serien.

Jag gav ca 32500 komplett med modulskorsten 4,5m.
och installationen grejar man själv på en dag om man är ett par normalhändiga typer.
 
Jag kör med en contura 560T och har frånluftsvärmepump kopplad till golvvärme på 85m2.
Jag har ställt ner framledningskurvan på det lägsta och sänkt den ytterligare vid tillfällen. Sedan gör jag så att jag eldar när det börjar bli lite ruggit inne. Eltillskottet i pumpen har jag blockerat.
Övervåningen(45m2 2st sovrum, toa och hall) värms med elradiatorer + den värme som stiger vid eldning.
Detta tycker vi fungerar fint. Huset är byggt 2002 och ligger i Halmstad så vi har ganska milt klimat. Kaminen räcker mer än väl till effektmässigt, oftast räcker det med en upptändningsbrasa + 2 klabbar till för att få 23-24gr när det ligger
runt 0gr ute. Vi har en öppen planlösning.
Lite mer täljsten hade inte varit dumt, det som sitter på vår contura sitter där mest för att det är snyggt.
 
117m2 fördelat på 1,5 plan. Huset byggt 1948. Har tidigare kört olja/el i TMV-panna från 1987 men efter att ha glidgjutit skorstenen och installerat en Contura 510:2 har oljebrännaren kastats och elpatronerna värmer nu bara vattnet. Det behövs ingen fläkt till kaminen då trappan ligger centralt plus att lillgrabben ombesörjer luftcirkulationen. På ovanvåningen verkar murstocken som ett gigantiskt element. Jag har ännu inga exakta siffror på besparingar i kilowatt eller SEK men eftersom samtliga radiatorer stängdes har varit avstängda sedan kaminen kom på plats kan det bara bli plus. Allt snack om att Conturan är för liten och klen är nonsens. Däremot är planlösningen en parameter att beakta.
 
Her mycket ved går åt? Både per dag och totalt? Hur ofta Eldar du och hur stora brasor?

Låter toppen!
 
lemma skrev:
Her mycket ved går åt? Både per dag och totalt? Hur ofta Eldar du och hur stora brasor?

Låter toppen!

Jag ska försöka ge dig ett vettigt svar. Kaminen installerades augusti 2007. Då köpte jag två kubik ved (torra slöjdbitar från en lokal såg). I november köpte jag ytterligare två kubik från en annan såg och nu i mitten på januari två kubik till. Jag eldar i snitt fem-sex timmar per dag. Mitt hus är välisolerat men vid hård vind märks en viss ökning av åtgången. Jag har hittills köpt ved för 2240SEK och jag lovar att det hade blivit något dyrare med elpatronerna. Jag är supernöjd med min Contura och den glidgjutna skorstenen.
 
Uppstart av kamin 3,5 kilo fin kluven ved ,,låt brinna ner sedan nytt innläg 2,5 kg sedan eldar du 2 kg varje timme eller varanan
 
Ok, lite för ofta för min smak. Vi har en skorstensstock som ligger mitt i huset för båda våningsplanen och vi skulle vilja använda den som element. Idag har vi en pelletskamin på undervåningen som mynnar ut i stocken men eftersom den inte genererar vare sig mycket eller varma rökgaser kan man bara vagt känna att stocken är varm på andra sidan (köket, även det på undervåningen) och inte alls en våning upp. Vi funderar på att byta ut kaminen mot en täljstensugn från t ex tuliki på 1.5 ton eller så och hoppas därmed att vi inte skall behöva elda oftare än 2ggr/ dygn, samt att stocken skall värmas upp mer än idag. Ett 'problem' med dessa ugnar är att de är så effektiva att rökgaserna även här riskerar värma stocken för lite - de ligger på 80-85% som mest... De är ju dessutom *väldigt* tunga och det optimala vore att kunna klara sig med en på 'bara' 5-600 kg då vårt bjälklag klarar detta, tyngre och vi måste gjuta en grund och därmed ökar priset påtagligt. Vi gör idag av med ca 1.5-2 pall (a 852kg/pall) pellets och borde kunna klara oss med ca 15 kbm ved, stjälpt mått.

Skall undersöka detta mer i detalj under våren.
 
Lätta eldstäder snabb värme = elda hela tiden

tunga eldstäder typ 2 ton elda med 24 h intervall

tunga är bra att värma huset med som primer värme
 
W
neo1 skrev:
Hej

Är det någom som vet om det lönar sig att sätta in en contura 510 kamin, pris ca 25-30 tkt i ett nybyggt hus. har nibe 310 panna och radiatorer, 1,5 plan med oinred övervårning, ca 95kvm bottenvårning. Har ved som räcker en vinter ungefär sen måste vi köpa ved.

Neo
Vad menar du med lönar sig?
Minska elförbrukningen eller att villans värde ökar.
Det första beror ju på hur flitig du orkar vara det andra är nog ett självklart JA om du inte har en extremt kostsam installation
 
rottwelier skrev:
Lätta eldstäder snabb värme = elda hela tiden

tunga eldstäder typ 2 ton elda med 24 h intervall

tunga är bra att värma huset med som primer värme

Visst är det så! Vill bara förtydliga mitt exempel med att efter fem-sex timmars eldande håller murstocken värmen minst 15h. Jag betalade 28500 för glidgjutning (schädler) och 510:2. Jag tror det betalar sig på två-tre år med tanke på min tidigare elförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.