Vet inte om de är rätt tråd moderator får gärna flytta om det är fel.

Jag och min sambo funderar på att sätta in en braskamin i huset är ett gammalt hus 1 1/2 plans med katvindar på överplan. Vi funderar på att sätta in en braskamin på nedervåningen i vardagsrummet i ena hörnet för då får vi nytta av den även när vi sitter o äter m.m. Om vi sätter den där vi tänkt det så hamner den mot en yttervägg i ena hörnet kort/långsida. Men vad gäller med skorstenen måste den gå över nock? om den inte måste de så skulle de ju passa bra i de hörnet för då kan man gå rakt upp i rummet genom kattvinden sen genom tak och måste den över nock så blir den ju så jävla lång. Annars kan man ju gå på utsidan men de är ju samma problem där blir ju så lång om den måste över nock,

Snälla hjälp! Vi går bara i planeringsstadiet men de är ju bra o veta hur man måste göra. Så tips tar tacksamt emot.!
 
2,3m från nock räcker det iprincip med skorstenshöjd på 1m över taknivå underförutsättning att röken inte ställer till problem på den höjden....
 
Det stämmer, den skall upp i höjd med nock och detta brukar dra med sig x-tra kostnader för stege/uppstigningsanordning på en skorsten som är högre än 1,5 m över takbeklädnaden.
 
Tackar för länken! Om jag tolkar den rätt så om det är längre en 2,3 m ifrån nock så är de i regel 1 m ovan takbeläggning som gäller?
Om vi tar skortstenen raktupp ifrån där vi tänkt så är de runt 3,4 m till nock.
Men de är sotaren som gör den bedömningen alltså? Olika från fall till fall och hur mycke man tänkt elda osv. Vi ska ju bara ha den för mys.
 
Ja just så. Regelverket ger utrymme för visst godtycke kan man säga....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.