Hej !

Tacksam för respons gällande hur väl det fungerar med ett installerat golvvärmesystem tillsammans med en braskamin - är systemet för trögt för att vara energieffektivt ?! Är radiatorer eller luftburen värme ett snabbare system och något att föredra ?

Jag planerar nämligen nybyggnation inom 6 månader och kommer då installera en stor ack.tank som ett hjärta i huset för att därefter installera en slinga för solvärme, en för luft/vatten vp eller pelletspanna och en elpatron som backup. Tanken är att samtliga energiförsörjare skall arbeta mot samma tank och ladda den i samma ordning som tidigare nämnt. Frånluften skall värmeväxlas mot vatten i en ftx som i sin tur laddar tanken och på det sättet skapas bra förutsättningar för en bra återvinning och ett effektivt resursnyjjande.

Mottager gärna kommentarer och era synpunkter till ovan.

/John
 
Braskamin i kombination med golvvärme är bra om man använder det på rätt sätt.

Golvvärmen är trög och det betyder att besparingen ligger i att ha en låg grundvärme från golvvärmen, tex 18-20 grader. Då man upplever väderomslag eller tycker det känns kyligt så eldar man i braskaminen. Golvvärmen får ändå arbeta som vanligt och man bara höjer temperaturen med hjälp av braskaminen. En stor fördel är också att förkorta "golvvärme säsongen" med hjälp av att elda i braskaminen så länge det inte upplevs alltför kallt. Varje dag du skjuter upp uppstarten av huvuduppvärmningen är en besparing.

Beträffande dina andra planer så är givetvis en acktank bra. En värmepump fungerar bäst på den varma delen av året och väljer du en sådan så löner sig inte solvärme. Väljer du pelletsvärme så kan det vara ett alternativ att docka med solvärme, då slipper du helt pelletseldande under den soliga årstiden. Den värmeanläggning du skissar på tycker jag ser ut att bli väldigt dyr och jag vet inte om den kommer att betala sig på många år. Men jag vet för lite om just ditt hus för att kunna göra en riktig bedömning.

Jag själv har en enkel frånluftsvärmepump Nibe 360 och braskamin. Jag beräknar att min totala energiförbrukning i år blir ca 13.000 KWh. Då har vi ett vinkelhus på 145 m2 i västernorrland. Då har du en uppfattning om hur lite "spelrum" man har för att räkna hem andra dyrare installationer.
 
En braskamin är alltid ett tillskott husvärdes höjare nu med dessa El-priser som snart är uppe i 2kr/Kwh så alla värmekällor som inte genererar El är att föredra Tycker jag :D....Pellets -Sol+Braskamin .....Vilken kombination;)
Har själv Braskamin och eldar pellets tyvärr ingen solpanel ännu(Funderar på biosolpannan......men snart Golvvärme i halva huset håller på bygga ut.....Tror det kommer funka utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.