Min bastu mäter 189x166x226 LxBxH för en volym av 7.12 kbm. Min kamin är en Laxen 2 i bastuutförande som är helt otillräcklig. Tyvärr är nischen bara 39 cm bred vilket gör ersättning svårt. Har hittat en Mysen 54 från NSP som skulle passa. Rökstosens undre kant sitter 930 mm över golvet vilket gör toppanslutning praktiskt så det räcker med en böj i stället för två. Min nuvarande stos är 90 mm men att knacka upp till 120 mm möter inga hinder.

Vad säger ni, fungerar det med en sådan kamin, tänkte sätta en nätkasse eller pelletskorg ovanpå och fylla med sten, eller blir värmen otillräcklig?

Det går att bygga om bastun till att passa en mer normal kamin men höjdproblematiken kvarstår. Har kollat med ficklampa in i rökgången och detta är tyvärr botten på pipan så det hjälper inte att knacka upp en ny ingång längre ner.

Jag har inga jättekrav på bastu, mest att det blir varmt och går att slänga lite vatten på stenarna men absolut krav är ju att det blir tillräckligt varmt. Det sitter bastupanel på väggarna och alla väggar runt omkring är i betong men innertaket är trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.