Jag ska installera en braskamin som ska användas i första hand gör ” mys-eldning” men jag vill också kunna ha kaminen som värmekälla i händelse av längre strömavbrott. De allra flesta kaminer jag tittat på har begränsad användningstid på ca 4 tim och måste sedan svalna innan de tänds igen och går alltså inte att använda som enda värmekälla under ett strömavbrott. Jag vill ha tips på kaminer som fyller mina behov och gärna höra era erfarenheter.
 
A
F FruSen74 skrev:
Jag ska installera en braskamin som ska användas i första hand gör ” mys-eldning” men jag vill också kunna ha kaminen som värmekälla i händelse av längre strömavbrott. De allra flesta kaminer jag tittat på har begränsad användningstid på ca 4 tim och måste sedan svalna innan de tänds igen och går alltså inte att använda som enda värmekälla under ett strömavbrott. Jag vill ha tips på kaminer som fyller mina behov och gärna höra era erfarenheter.
Finns vattenmantlade kaminer.
som man kan koppla på sitt befintliga värmesystem, om man har vattenburen värme.
 
Finns ju kaminer som har mycket täljsten el likn. Får man upp värmen i dessa håller det länge.
 
En vanlig kamin har inget som begränsar användningen till 4h. De når stagnationstemperatur långt innan dess. Kan det vara andra krav som måste uppfyllas om man skriver en längre tid?
 
Rickard.
Har även täljstenarna dom begränsningarna?

Jag har en halvstor (skulle jag säga) med fläkt för värmespridning och min har inget skrivet om max eldningstid och jag har då haft igång den över 12 timmar i alla fall när vi haft - 30 ute. Men man får ju tänka lite på hur man eldar då den har en max vedmängd/timme så man kan ju inte bara ösa in.

Med öppna dörrar klarar den ganska bra av att värma hela våningen om det skulle behövas men utan fläkten blir värmen inte riktigt lika bekväm.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Utan att vara expert på detta så gissar jag på att det är skorstensröret som behöver vila, inte kamin.
 
B Byggsnyggen skrev:
Utan att vara expert på detta så gissar jag på att det är skorstensröret som behöver vila, inte kamin.
Det är inte skorstenen som behöver vila utan kaminen. De flesta ”mys-kaminer” som tex conturas är inte godkända för längre tids eldning, de riskerar att spricka. Enligt återförsäljaren.
 
En riktigt täljstenskamin, Tulikivi el Nunnauni. Min på 1.5 ton avger 3.5KW under 12 timmar, sedan eldas igen. Klarar lätt att värma uppåt 80kvm om det är relativt öppet.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har även täljstenarna dom begränsningarna?

Jag har en halvstor (skulle jag säga) med fläkt för värmespridning och min har inget skrivet om max eldningstid och jag har då haft igång den över 12 timmar i alla fall när vi haft - 30 ute. Men man får ju tänka lite på hur man eldar då den har en max vedmängd/timme så man kan ju inte bara ösa in.

Med öppna dörrar klarar den ganska bra av att värma hela våningen om det skulle behövas men utan fläkten blir värmen inte riktigt lika bekväm.
Jag tror olika kaminer är godkända för olika lång eldningstid. Det finns en del som är godkända som primär värmekälla och då kan man elda dygnet runt i dom. De flesta är inte det men min ursprungliga fråga beror på att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka själv. Vad är det för märker på din kamin?
 
Efter 4 timmars konstant eldning behöver du nog inte mer värme på ett bra tag…
 
Sannolikt är de helt enkelt testade mot olika standarder. Om man bortser från eldstäder med stor massa så finns det inget som kan hända efter 4h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.