Hejsan, funderar lite på att skaffa mig en braskamin till min lägenhet och då kan det bli problem att montera genom taket. För några år sedan såg jag en variant på "skorsten" som man monterade på väggen utanför, dvs rör från kamin genom väggen ut till ett typ av aggregat som satt på väggen utanför, såg ut som en luftvärmepump ungefär men var skorstenen.

Kan dock inte hitta denna typ av skorsten, såg annonsen för några år sedan i vivillaägare eller vad den nu hette :)

Är det någon som vet vad jag pratar om?

obs pratar INTE om skorstensfria varianter! dvs d som använder gel...
 
Då pelletsen rökgastemperatur är mycket lägre än vid vedeldning så går det bra vid pelletseldning men inte vid vedeldning (pellets <200°C, ved <400°C)
 
terencegbg skrev:
Hejsan, funderar lite på att skaffa mig en braskamin till min lägenhet och då kan det bli problem att montera genom taket. För några år sedan såg jag en variant på "skorsten" som man monterade på väggen utanför, dvs rör från kamin genom väggen ut till ett typ av aggregat som satt på väggen utanför, såg ut som en luftvärmepump ungefär men var skorstenen.

Kan dock inte hitta denna typ av skorsten, såg annonsen för några år sedan i vivillaägare eller vad den nu hette :)

Är det någon som vet vad jag pratar om?

obs pratar INTE om skorstensfria varianter! dvs d som använder gel...
de kaminerna som inte hade en riktig skorsten har blivit tillf förbjudna pga många bränder.
 
när skulle det förbudet ha kommit på Ariterm "Drag"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.